3.8

Big Boys Gone Bananas

Big Boys Gone Bananas!* är Fredrik Gerttens film om hur Dole slog tillbaka hårt mot hans förra film Bananas!*. Den filmen berättade om hur Nicaraguanska arbetare hävdade att de blivit sterila av Doles användning av bekämpningsmedel. Nu är Gertten tillbaka med en film som berättar om vad som hände efter filmen var klar och Dole slog tillbaka mot filmbolaget i en mediecirkus och i rätten.

Originaltitel Big Boys Gone Bananas!*
Regissör Fredrik Gertten
Genre Dokumentär, 2010-tal

Rickard80
2013-08-30
En fyra egentligen, men fick en femma för vad de lyckades åstadkomma. Fick mig att fundera på hur många som tystas ned egentligen.
Zebulonm
2013-07-20
Både Bananas och Big boys goes bananas e 2 fantastiskt bra dokumentärer. Efter sett bananas har jag inte köpt en enda produkt från dole. Efter att sett big boys goes bananas kan jag inte annat än konstatera att jag tog rätt beslut och kommer ALDRIG mer köpa nån produkt från detta vidriga skitföretag som tycker att de kan bete sig hur de vill. Man blir verkligen glad av slutet i denna film.......
Mat1az
2013-02-27
Rent filmiskt så är den här en bättre dokumentär än Bananas. Har alla rätta ingredienser; Mycket motgångar. Högt uppsatta som beter som småungar. Spännande vändningar. Högtuppsatta som tappar hakan när fakta smälls på bordet. Upprättelse. Hårt av Gertten att stå på sig. Själv hade man ju skitit på sig om man fått hem sådana där brev.
Planekonomi
2012-11-09
Fredrik Gertten är en jävla hjälte. Att våga gå igenom med att visa filmen där i LA där precis alla tar avstånd är så stort att det inte finns.
Borrman
2012-10-16
Kunde inte sluta tänka på den när jag skulle sova. Hoppas fler vågar stå upp mot stora företag som missbrukar sina pengar. Vem vill bo i USA? inte jag i alla fall.
KimEkberg
2012-09-18
spännande komplement till en annan bra film. läskig och givande. max-delen är nästan mest gripande.
best_jeppe
2012-09-06
Riktigt bra dokumentär och som andra säger så tas det ju upp i förbifarten att amerikanska medier är mer eller mindre köpta. Det är inga nyheter direkt men det är lite nytt att någorlunda trovärdiga personer även säger det. Tycker i övrigt att denna var bättre än Bananas faktiskt. Troligen för att den ligger närmare hem så att säga :) Stabil 4a.
xkattenx
2012-09-01
Klassisk dokumentär där historien är mer spännande än utförandet. Som någon i kommentarerna under mig sa så tas det upp flera detaljer värda att göra egna filmer på. Till exempel det om storbolagens makt över media i USA. Sevärd.
Filmguden911
2012-08-31
Bra film, man blir äcklad och förbannad. Det blir bojkott och kravodlat i fortsättningen.
Kosmoskorven
2012-08-31
Håller med, bojkottar Dole. Som fan. Blir rent ut sagt förbannad. Helt klart sevärd.