Big Trouble in Little China

När lastbilschauffören Jack Burton gick med på att köra sin vän Wang Chi till flygplatsen för att plocka upp dennes flickvän, så hade han aldrig räknat med att bli involverad i en övernaturlig kamp mellan gott och ont. Wangs flickvän har nämligen "smaragdgröna" ögon, vilket gör henne till det perfekta bytet för en odödlig trollkar vid namn Lo Pan. Lo Pan måste nämligen gifta sig med en kvinna med gröna ögon för att kunna återfå sin fysiska kropp. Nu måste Jack rädda Wangs flickvän från Lo Pan och ta tillbaka sin stulna lastbil. Men hur ska han kunna besegra en fiende utan fysisk kropp?

Originaltitel Big Trouble in Little China
Regissör John Carpenter
Manus David Z Weinstein, W D Richter, Gary Goldman (II)
Genre Action, Fantasy, Äventyr, Komedi, 80-tal
Skådespelare Kurt Russell, Kim Cattrall, Dennis Dun, James Hong, Victor Wong, Kate Burton, Donald Li, Suzee Pai, Carter Wong, Peter Kwong, James Pax

Skapad 2019-10-21 av jotnan
Om vi ska vara helt ärliga, har Big Trouble In Little China kanske inte åldrats så väl som många andra av John Carpenters filmer. Om ni däremot letar en film som sammanfattar allt 80-talet hade ...   Läs mer »

Skapad 2004-05-02 av ray
Influerad av Hong-Kong filmer, och med ett potpurri av genrer som action, fantasy, äventyr och skräck, rafsade Carpenter till sig ett manus som resulterade i det numera kultförklarade spektaklet ”...   Läs mer »

Skapad 2004-01-12 av BobbyPeru
Kurt Russell spelar lastbilschauffören Jack Burton. Han är en rätt uppkäftig och självupptagen, men rätt cool hjälte som blir indragen i skön mystik i San Francisco's Chinatown. Handlingen kr...   Läs mer »

Tsurugi
2018-07-03
Högt tempo och underhållande hela vägen igenom. Filmens Kung fu action håller ingen Sammo Hung klass precis men acceptabel. Gillar knarkad Hong Kong-action och detta är som en sådan placerad i San Francisco med Kurt Russell. Trevlig film.
Brouhaha
2018-02-05
Jag är "lost for words", som de säger i Amerikat, kinesernas hemland. En rätt rolig rulle med en helskön Kurtan i huvudrollen. Bra skådespelarinsatser från Hong, Wong, Wong och Kwong. Eller åtminstone bra namninsatser!
2017-10-22
Jaganatha
2017-04-12
Kurt Russell gör här sitt yttersta för att imitera John Wayne. Vid närmare eftertanke har han gjort det ganska många gånger. Här är det dock lite roligare och på sin plats än i en del andra fall.
Ful_fisk
2016-08-11
Riktigt jävla vrickad och sanslöst överdrivet actionkomedi-äventyr med Kurt Russel av John Carpenter. Här finns de typiska särdragen från ovannämnda namn, med en stor dos humor och ironi. Larvigt kan tyckas, men jag hade ju aldrig tråkigt i alla fall. Underhållande!
2016-07-13
Fräna miljöer, coola effekter och bra tempo. Detta kunde ha blivit riktigt bra om man hade bytt ut alla karaktärer och de flesta av skådisarna, skrivit om samtliga repliker samt plockat bort all buskis. (4+/15)
Portugallien
2016-04-23
Raimo_1985
2015-09-13
Jag hade skitkul nästan hela tiden! :D Jag hade inga förväntningar alls förutom att det var John Hantverkare som gjort filmen. Kurt Russell är rolig skön och allt runtomkring är skruvat och tokigt och tok-sci-fi utan att försöka vara mindfucking eller liknande trams. En fin fyra på denna.
Fläskkäft
2015-02-17
Skön, flummig åttiotalare där jag fick en känsla av att John Carpenter alltid velat göra en karatefilm och här såg sin chans. Kurt Russell är tveklöst bäst som en mycket kaxig antihjälte, upplagt för humor. Filmen har ett snabbt tempo och det blir aldrig tråkigt. Visst en del löjliga inslag men jag köper det. Stundtals välgjorda effekter varvat med mindre bra sådana. Carpenter har en tendens att vara väldigt ojämn som regissör men den här tillhör de bättre. Kim Cattrall är en riktig godbit i denna film.
Halofreak92swe
2015-01-28
Hahahaha faaan vad flummig! :D The 80-talet i strong with this one! Riktigt skön kung-fu-flum-aciton-komedi-nånting:) John Carpenter + Kurt Russell blir ju alltid bra! 4-.