3.7

Bikupans ande

Metaforisk berättelse om situationen i Spanien på 1940-talet efter inbördeskriget. Den åttaåriga Ana och hennes syster går på en visning av "Frankenstein" i byns lokala biograf. Ana har svårt att släppa filmen efteråt och börjar oroa sig för vad som hände med monstret. Anas syster diktar ihop en historia om att monstrets ande bor i ett öde hus utanför byn. Ana börjar därefter att besöka huset varje dag i hopp om att möta monstrets ande.

Originaltitel El espíritu de la colmena
Alternativ titel The Spirit of the Beehive
Regissör Victor Erice
Manus Victor Erice, Ángel Fernández Santos, Francisco J Querejeta
Genre Drama, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Ana Torrent, Fernando Fernán-Gómez, Teresa Gimpera, Isabel Tellería, Ketty de la Cámara, Laly Soldevila, Estanis González, Juan Margallo, Miguel Picazo, José Villasante

2019-06-24
Njae, det finns delar med stämningen och poängerna jag gillar men nästan all filmpoesi och symbolik går mig förbi så det blir en ganska slät tvåa.
andmoreagain
2017-04-16
Filmen innehåller fina bilder på bikakeraster.
Tonti
2015-09-22
Fin och mysig. Kanske lite uddlös fast det kan också ha varit att jag inte tittade tillräckligt noga.
Ful_fisk
2015-09-22
Jag begrep inte så jättemycket, men blev ändå smått trollbunden. Otroligt vackert och fängslande, om än stillsamt och svårt. Det är något med stämningen och bilderna som får en att fortsätta häpnas och vilja återkomma till denna film fler gånger. För jag har nämligen en stark känsla av att jag kommer vilja se detta igen. Ana Torrent måste vara en av tidernas bästa barnskådisar.
DukeIgthorn
2013-10-07
Händelselös film med fin stämning.
JimCarrey
2013-04-25
Spirit of the BEEHAJV, spirit of the beeHAJV! Behave.
#54
2013-02-05
Makalöst vacker film.
Lillaprinsen
2013-01-07
En film så diskret så att den riskerar att försvinna i samband med andra konstnärliga intryck. Men den har ett brett tilltal och en lång svans eller hur man nu uttrycker sig.
Sznax
2012-11-23
Betagande film som blir bättre för varje sekund. Oerhört bra skådespelare spelar på minimalistiska rörelser medan historien långsamt rullas ut omkring dem. De karga landskapen ger en väldigt fin inramning. Men filmens största tillgång är den gripande känslan som tar tag i en mer och mer. En av de allra bästa skildringarna av ensamma barn som gjorts. Betyg 8.2
apmannen
2012-07-15
The Horror! Åsynen av den där stäppen fick smärtminnet i kropp och själ att löpa amok, jag gick tvärs över den en gång, det tog 7 dar och innebar 0% chans för skugga, 100% chans för oändlig platthet, byar enkom befolkade med vansinniga skrattande mumier/tanter och cancersjuka hundar. Men som fond till filmens själsliga freskmålning fungerade den såklart utmärkt.