Bill McKay - Utmanaren

Politisk satir där en man övertalas att ställa upp som kandidat till senaten. Han ställer upp på premissen att han får vara absolut ärlig under sin kampanj, för att därmed förlora valet. Men?

Originaltitel The Candidate
Regissör Michael Ritchie
Manus Jeremy Larner
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Robert Redford, Peter Boyle, Allen Garfield, Karen Carlson, Don Porter, Melvyn Douglas, Michael Lerner, Quinn K Redeker, Morgan Upton

Dele
2015-01-17
En välspelad och mestadels väl avvägd historia som bjuder på en kul inblick i spelet bakom politiken, och tidsepoken.
Planekonomi
2014-03-07
Ser ut som Kennedy men låter som McGovern. Bra skit.
Willmer
2014-01-25
Fattar inte hur jag tog mig igenom hela den här skiten. Det enda underhållande var den sjukt dåliga klippningen och alla scener helt utan poäng.
ClintanTheKing
2013-10-20
OK.
Ima_Tree
2012-12-17
Härligt sjuttiotal med fula gubbar och ett lite svårsmält tempo. Det kändes dock lite luddigt och jag känner att jag skulle behöva se den igen. Vad var det med slutscenen förresten? :-S
answai
2012-04-07
En film som kunde varit bättre men som ändå fängslar. Om hyckleri, anpassning och om att sälja sig. Välspelad och intressant, men saknar skärpa i sin samhällskritik. Höjs dock av en riktigt bra slutscen.
haajen
2007-03-11
En stark fyra till en både komisk och lätt oroväckande film med en superb Redford i huvudrollen-han ÄR verkligen den naive McKay. Fyran blir stark framförallt för slutscenen som var perfekt och för att filmen som helhet känns väldigt autentisk.
kennert
2006-10-26
Nää,något var fel:storyn spelades vid sidan av på något sätt.
uCj
2006-10-25
Så bra film det kan bli utan att det blir något helt annat. Den visar väldigt bra hur en person som inte är hycklare utan säger vad han menar, ändå i slutänden kommer att få anpassa sig till sitt parti och allt folk som verkligen bestämmer.
papabobadiof
2006-10-25
En genomgående bra film, men utan det "lilla extra".