2.8

Bilrånaren

Två män på semester tar upp en liftare mitt i natten. Liftaren visar sig vara en terrorman som tvingar dem att åka till Mexiko där han har för avsikt att fly polisen.

Originaltitel The Hitch-Hiker
Regissör Ida Lupino
Manus Ida Lupino, Collier Young, Robert L Joseph
Genre Drama, Roadmovie, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Edmond O'Brien, Frank Lovejoy, William Talman, José Torvay
Filmnummer 20747

Albion
2020-07-27
En trevlig tät thriller i fina miljöer. Ida Lupino visar åter att hon var en fena på att få ihop fina filmer. Betyget landar här på en stark 3;a, dvs 3+
myslas
2019-07-24
Fin stämningsfull thriller av Ida Lupino. Det är ett enkelt koncept som inte överraskar något men det är välgjort.
hsimpson
2019-07-12
Inte så tät, men läckra miljöer. Till viss del sevärd, men inte så bra som jag förväntat mig. Stark tvåa.
dudson
2017-12-30
Fantastisk Noir pärla av det bästa märke! Stegrande terror/obehag då vårat creep psykfall terrar skiten av våra anti hjältar. Älskar dessa obehagliga djupa psykologiska filmer med kvalité som utspelar sig i svettiga öken landskap.
KyLLo
2017-09-29
Fint filmad, välspelad och en riktigt obehaglig skurk. Jag gillar ökenmiljön också. Det känns verkligen avlägset med långt mellan bebyggelse och alla mexikaner som inte kan ett ord engelska. Och tänk att man kan bli så sugen på chili och bönor helt plötsligt. :d Sevärd, men för ett högre betyg hade den behövt vara tätare och mer händelserik eller överraskande.
Raimo_1985
2016-12-07
Oj Oj Oj! Lika tät som en dollarmijardärs sedelfack i plånboken. Perfekt spellängd också. Mycket, mycket bra film.
BrutusBeefcake
2016-09-27
Lite intressant att den utspelade sig i öknen, men en noir fungerar bäst i mörkret och det är slutscenerna som är de snyggaste. En film som håller ett högt tempo igenom hela speltiden, och har en klar charm. Roligt att ha sett den på en gammal krasslig 35 mm kopia. William Talman gör en minnesvärd insats som psykopat. (8+/15)
goeran
2016-05-05
Ida Lupinos The Hitch-Hiker från 1953 är sevärd dramatik från första till sista minuten. William Talman är perfekt i rollen som den galne mördaren Emmett Myers. Filmen (som bygger på verkliga händelser) är känd som den första filmen i film noir-genren som regisserades av en kvinna.
Tonti
2015-05-09
Lagom mycket b-filmskänsla och riktigt schyssta miljöer i Baja California räcker en bit. Inte illa.
hestret
2014-08-20
Kul idé och utmanande med en noir i öken och det finns mycket fint foto, klippning och miljöer att gotta sig i här. Talman är riktigt bra som bov enligt mig och stämningen är vardagsmässig och spänd på ett välgjort vis. Men filmen är lite seg trots sin korta speltid. Gillar dock in medias res-inledningen. Imponerande att tänka att filmen, med sitt sätt och uppbyggnad, var gjord i början av 50-talet - det känns mer som en 2000-talsfilm. Inte så stereotypiska porträtt av mexikaner, vilket känns rätt fräscht, och intressant att männen framställs som feminint hysteriska och lite osäkra. Vissa töntiga polisscener som bara vill säkerställa att publiken är med på noterna på ett rätt lamt vis. Storyn känns lite underutvecklad överlag och upplösningen är ett litet smått antiklimax. Men styrkan i temat och miljöerna vinner över ett sämre manus och det är en stark trea. 71/100.