3.5

Biodlaren

När en biodlares dotter gifter sig avslutar biodlaren vigseln med att tyst och diskret gråta. Därefter åker han upp för att se till sina bikupor.

Originaltitel O melissokomos
Alternativ titel The Beekeeper
Regissör Theo Angelopoulos
Manus Theo Angelopoulos, Tonino Guerra, Dimitris Nollas
Genre Drama, 80-tal, Roadmovie
Skådespelare Marcello Mastroianni, Nadia Mourouzi, Serge Reggiani, Jenny Roussea, Dinos Illiopoulos, Vassia Panagopolou, Dimitris Poulikakos

Albion
2014-08-28
En på alla vis knastertorr film som ändå skapar ett någorlunda fängslande intresse. Mastroianní spelar en mycket egensinnig, för att inte säga påfrestande, personlighet i denna film. Tempot är obefintligt men ändå ganska skönt befriande. Dessutom är symboliken mellan bisamhället och huvudrollen hela tiden närvarande. Det går dock inte att hedra filmen med något högre betyg men en stark 3;a, dvs 3+ får det allt bli.
Gudan
2011-11-11
Sluta jiddra, var hittar man den?
foppa99
2010-11-30
hmm gillar verkligen miljöerna, färgskalan & Mastroianni.. men tjejkaraktären (ja hela den rollen) borde skippats eller bytts ut; förstår att det symboliserar fadersgestalt, ungdom,substitut, kontrast, livet mm mm.. men det känns så 80-tal, tråkigt o enkelspårigt.
Myllo
2010-10-09
Ser nu om den och upplever den som bättre än förra gången. Angelopoulos storhet består bl a i hans användande av miljöerna som har sådan atmosfär och stämning att de blir betydelsebärande för helheten. T ex de i flera filmer återkommande förfallna teatrarna och övervuxna järnvägsspåren. Nytt betyg 4,6.
goeran
2010-08-12
En utsökt välgjord film om åldrande, alienation och svikna förhoppningar. Angelopoulos är en mästare som aldrig gör en besviken. Precis som vanligt mycket snyggt foto (musiken är däremot kanske inte på topp hela tiden).
thefox
2010-07-14
Ovanligt många blå himlar för att vara en Angelopoulosfilm. En överlag fin film (med betoning på överlag).
lucius
2009-09-17
Om Filmtipset anser att Angelopoulus freudianskt incestuösa gubbsjuka skildrat med slo-mo-dramaturgi skulle vara en rekommenderad 5a börjar jag allvarligt tvivla på den här tjänsten.
Thinduke
2008-11-03
ja, bara filminfon gör att denna film känns som ett måste :D
_0ne_
2008-03-31
Haha, filminfon är ju klockren.
Taliah
2008-01-16
Varför finns det så många självdestruktiva flickor och äckliga män i världen?