3.5

Biodlaren

När en biodlares dotter gifter sig avslutar biodlaren vigseln med att tyst och diskret gråta. Därefter åker han upp för att se till sina bikupor.

Originaltitel O melissokomos
Alternativ titel The Beekeeper
Regissör Theo Angelopoulos
Manus Theo Angelopoulos, Tonino Guerra, Dimitris Nollas
Genre Drama, 80-tal, Roadmovie
Skådespelare Marcello Mastroianni, Nadia Mourouzi, Serge Reggiani, Jenny Roussea, Dinos Illiopoulos, Vassia Panagopolou, Dimitris Poulikakos

KimEkberg
2008-01-10
En aning underväldigande måste jag nog säga. Filmens odd-couple håller inte riktigt, och det känns som Angelopoulos är en regissör som tar sig själv på liiite för stort allvar. Tempot är bra, skådespeleriet likså, och vissa scener är mycket övertygande. Helhetsintrycket är tyvärr lite stolpigt och gubbigt. En lagom stark trea får det bli.
Tonti
2007-11-06
Jag vill se!
emilstjernholm
2007-03-06
Skönt berättad, som alltid. Slutscenen är fantastisk, som alltid. Musiken är dock sämre än vanligt. Andas flashdance samt amerikansk deckare, ett litet smärre minus.
ezeikel
2007-02-14
Har lite svårt att läsa vad den vill berätta, såg den utan sub så det kanske försvann nåt där, hursom var det fruktansvärt mycket känsla i filmen...men vill veta vad den verkligen berättar.
apmannen
2006-12-09
Plågande kass och usel på precis alla sätt. Gå ner på ditt lokala ica och stirra på en gubbe som handlar och matar duvor utanför i 2 timmar istället för att se den här. För att inte tala om den hemska 80-talsfilmmusiken. "Blodscenen" är bland det mest pinsamma jag någonsin sett. Plus allt gubbslem. Tragiskt.
Xiaowen
2006-12-04
Pinsamt försök till roadmovie av Angelopolous som återigen visar att han bara kan regissera gamla gubbar och hålla sig med en hyfsad fotograf. Sorgligt att behöva se en hjälte som Mastroianni i denna soppa kokad på en jävligt tunn spik.
Zenmuron
2006-11-24
Inte för att jag uppmanar till olagligheter men har man moral för sånt finns den på en viss torrentsida..
arvidsollenby
2006-09-23
Swanheart & -One-: jag såg den på cinemateket i göteborg. kommer på grekisk dvd med engelsk text nu i höst också.
Swanheart
2006-08-28
samma fråga som _One_
_0ne_
2006-08-17
Hur får man tag på denna film? Vill se den!