3.3

Birdcage Inn

Myndigheterna försöker få bort bordellerna från Seoul vilket resulterar i att de prosituerade flyttar ut på landet. Jin-A är en av dessa och hon bor och jobbar på vandrarhemmet Birdcage Inn. Hennes kontroversiella yrke gör att hon möts med skepsis och avsky bland gästerna. Sakta men säkert ändras allas liv på vandrarhemmet.

Originaltitel Paran daemun
Regissör Kim Ki-duk
Manus Seo Jeong-min, Kim Ki-duk
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Ahn Jae-mo, Lee Ji-eun, Lee Hae-eun, Jeong Hyeong-gi, Son Min-seok

BrutusBeefcake
2015-12-27
Som vanligt med Kim Ki-duk så bjuds vi på en speciell vinkling på moral i samhället som nog inte fungerar bra i Sverige år 2015. Vilket gör detta så mycket bättre. Kim är intressant som vanligt och slutet är riktigt bra, men det är något som saknas för att nå en 4:a, kanske är det hans höga standard på vanliga filmer som gör att jag är lite hårdare. (9-/15)
JimCarrey
2013-05-19
Jag har svårt att förstå hur folk verkar tycka att det var ett sorgligt slut? Vore kul att höra en utveckling av det. Tyckte det genomgående var en otrolig gullig film även om de sociala ramarna kanske skiljer sig lite från de flesta svenskars liv och slutet var ju jätteglatt?!
Ola_Schubert
2012-01-27
En film där man får följa en sexsäljare på en bordell. Och eftersom det hela är en sydkoreansk film så skulle den vara fullkomligt politiskt inkorrekt i Sverige. Bara det gör den till en potentiell fyra film. Att den, ibland, är snyggt gjord och att huvudkaraktären har en så sympatisk utstrålning gör inte det hela sämre. Så en svag fyra får denna film, utan vidare.
Sznax
2011-07-19
Det märks att han ännu inte hittat den stil som präglar hans senare filmer. Utan likheten hans tidiga emellan är istället tydligare. Filmen inleds långsamt och ointressant. För att efter drygt halva filmen bli bättre och bättre för varje scen. Det tar tid att lära känna karaktärerna och komma nära dem, men när man väl gör det så utvecklas filmen något oerhört. Det ser ut som att filmen är gjord på 80-talet, vilket på ett sätt är en tillgång då miljöerna verkligen ser nedgågna ut, men samtidigt saknas riktigt bett i fotot. Bra skådespelare, men de utvecklas precis som karaktärerna. Är dessutom ganska tveksam till slutet. Betyg 6.1
menschenfeind
2010-06-06
Svagaste jag sett av Ki-duk, men det är ju inte fy skam för det!
levelfive
2009-12-21
Välgjord och berörande film om prostitution vilket ju är världens äldsta yrke. Många filmer har behandlat ämnet och för folk som sysslar med det är det ju inget enkelt liv. Den här filmen utmärker sig dock bland liknande filmer tycker jag eftersom några av karaktärerna visar prov på djup och inombords konflikter. Sedan är ju flera scener väldigt vackra och skådespeleriet är på de flesta håll enastående så sammantaget landar det på en stabil 4a.
foppa99
2008-09-22
vældigt bra film!!
idd
2008-05-07
kim ki-duk bjuder på grisiga karaktärer att hata i detta nattsvarta drama som känns rätt poänglöst å mest bara tragiskt å obehagligt.. ett svagt godkänt för att karaktärerna ofta beter sig så fullständigt orimligt att det blir underhållande..
HerrArne
2008-01-09
En film man inte riktigt vet var man har med karaktärer som varken är goda eller onda.
Merim
2007-12-01
Den bästa av Kim Ki-duks tidiga filmer. En film som växer efterhand. Har många tematiska likheter med första delen av Samaritan Girl.