1.4

Birdemic: Shock and Terror

Försäljaren Rod och modellen Nathalie blir attackerade av örnar i en småstad i Kalifornien. Snart är hela stan fylld av kaos och skräck.

Originaltitel Birdemic: Shock and Terror
Regissör James Nguyen
Manus James Nguyen
Genre Romantik, Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Alan Bagh, Whitney Moore, Janae Caster, Colton Osborne, Rick Camp, Stephen Gustavson, Laura Cassidy

Skapad 2011-11-26 av Anonymus
Birdemic: Shock and terror var filmen som placerade den Vietnamesiske filmregissören James Nguyen i filmhistorien, aldrig förr hade världen skådat en film av den här kalibern. Över en natt så s...   Läs mer »

Robkiller
2023-05-16
Riktigt tokusel på allt.
2020-03-06
Det här var sannerligen en upplevelse. Filmen är faktiskt på riktigt lärorik. Jag har nog aldrig riktigt reflekterat över att även rejält usla filmer alltid klarar av de mest grundläggande delarna av filmskapandet, och jag har nog inte reflekterat så mycket över vad de delarna utgörs av. Här känner jag hela tiden att jag hade velat vara med på inspelningen, inte för att jag skulle göra ett bättre regijobb på det stora hela (även om det nog tyvärr inte helt kan uteslutas), men bara för att det på så många ställen skulle ha behövts någon som påpekar att "nej fan, det blir inte så bra om du gör så där". Det finns ingen bra film att rädda här, men många av de värsta uselheterna känns ändå ganska lätta att undvika. Någon har väl sagt (kanske Platon?) att man bara märker klippningen när den är dålig, och det får man bekräftat här. I stort sett alla scener börjar för tidigt eller slutar för sent, eller både och. Skådespeleriet är ofantligt värdelöst. Whitney Moore hade sannolikt varit den sämsta skådespelaren i vilken annan film som helst, här är hon ganska överlägset bäst. Har man inte sett filmen föreslår jag att man på förhand försöker föreställa sig hur dåliga specialeffekterna är, de är sämre än så, jag lovar. Filmskaparna kan inte gärna ha missat hur uselt allt detta är, men trots det finns här inte en enda ironisk blinkning till publiken, och det ska de faktiskt ha cred för. De står för det här. Möjligen är regissören helt enkelt superautistisk. Sedan har vi budskapet förstås. Är filmen finansierad av miljörörelsen? Eller Al Gore? Vid några tillfällen stannar allt upp så att en karaktär kan hålla ett långrandigt föredrag om klimatförändringarna. Att kalla det för icke-subtilt vore en närmast kriminell underdrift. Men jag rekommenderar det här. Helt tveklöst. Det är en otroligt fascinerande rulle, och den blir mer och mer underhållande med tiden. Att jag kan rekommendera en film på någon nivå brukar betyda att bottenbetyget undviks, men det var en policy som jag skapade innan jag visste att film kan vara så här inkompetent
kanemura
2016-12-01
"så dålig att det blir underhållande" funkar här i 20 minuter. Sen blir det olidligt.
stgurgel
2016-09-09
Jag trodde länge att det här var en medvetet pajig och korkad film typ sharknado, men när jag nyss fick reda på att den faktiskt försökte på allvar så gav jag mig på den. Och den visade sig vara en usel amatörfilm med alldeles för höga ambitioner, men sitt rykte till trots inte anmärkningsvärt usel, sånt här finns det drivor av. Men fågeleffekterna drog ju iaf lite i smilbanden
nodon
2016-08-06
Detta är den absolut sämsta film jag sett i hela mitt liv. Allt är totalt värdelöst. En apa hade gjort en bättre. Faktum är att det är en förolämpning mot apor att jämföra deras intelligens med de som gjort den här filmen!
NoWireHangers
2016-02-27
Riktigt dåligt gjort på alla sätt. Filmen bjuder inte på några fåglar, chock eller terror förrän halvvägs in i filmen. Innan dess är det romantik med riktigt tafflig dialog och scener som inte för handlingen framåt. Huvudpersonen verkade först vara värdens creep men tydligen var han inte det ändå. Ljudet är i en klass för sig, bara lite bättre än i Asylum-filmen "The Apocalypse" (2007). När fåglarna gör entré är det underhållning på hög nivå. Det är några av de fulaste specialeffekter som någonsin skådats och jag skrattade riktigt högt vid minst ett tillfälle. Och mot slutet bjuds vi på den största anti-miljöförstöringspropaganda i en spelfilm sen Steven Seagals föreläsning i "På farlig mark". Och upplösningen var för mig ganska obegriplig. Två saker gör det hela ännu mer bisarrt: 1. Genomgående i filmen produktplaceras en URL som om man går in på den visar sig vara Yoko Onos hemsida. 2. I eftertexterna står det att Tippi Hedren är med i material från en annan film men jag såg inte röken av henne i filmen.
TheHorrorfan
2014-11-18
Det absolut sämsta jag har sett när det gäller effekter. Underhållningen når däremot upp till höjderna. Överuselt klockren.
zonk
2014-06-02
Man vrider sig i smärta, som en mask på kroken. Kanske sämsta filmen nånsin, med undantag för Redneck Zombies.
lancell
2014-04-10
Även om specialeffekterna är roliga att titta på (min favorit var den första fågelscenen när de kraschar ner och exploderar) så stör jag mig på allt dåligt kameraarbete, ljud och de dåliga skådisarna är bara dåligt dåliga. Detta är ju endast en film som bäst är så dålig att den blir bra förstörs den av alla de sakerna jag tog upp och dessutom det extremt påtvingade meddelandet.
gehlin
2014-04-05