3.6

Birdman

En föredetting till skådespelare som en gång spelade superhjälte på vita duken måste lägga sitt ego åt sidan och ta sig an en Broadway-pjäs.

Originaltitel Birdman
Alternativ titel Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Regissör Alejandro G Iñárritu
Manus Alejandro G Iñárritu, Nicolás Giacobone, Armando Bo (III), Alexander Dinelaris
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Michael Keaton, Emma Stone, Edward Norton, Naomi Watts, Andrea Riseborough, Zach Galifianakis, Amy Ryan, Merritt Wever, Lindsay Duncan, Natalie Gold, Frank Ridley, Damian Young, Jeremy Shamos

Skapad 2019-10-10 av ehansi
I Alejandro González Iñárritus film ”Birdman” (eller The Unexpected Virtue of Ignorance) vänder han ut och in på kändisskapet med alla dess sidor genom att skildra en avdankad filmhjältes des...   Läs mer »

Norpan0
2019-07-22
Näej, jag drämmer till med en femma! Och de är jag snål med... Det var längesen jag såg en film som fångade mitt intresse och lyckades hålla kvar det hela vägen. Kameraarbetet, planeringen, skådespelarna. Vad är fantasi, vad är verklighet? Vändningarna. Hur ska det gå?
Johjt
2019-07-21
Synd han inte gjorde "Birdman 4"
amam
2019-06-15
Väldigt bra skådisar men det var en för många scener som enbart var skrivna för att skådisarna skulle få ha kul med matiga konflikter och få säga repliker med intensitet. Annars mycket välgjord visuellt även om jag blev lite besviken i slutändan.
hsimpson
2019-05-06
Uppe och nosar på femman vid flera tillfällen. Lubezki är ett geni, och han hjälper Iñárritu att göra sin bästa film hittills (ett par snäpp vassare än Perros). Riktigt underhållande, tänkvärt, och framför allt galet snyggt. Tappar lite sista 20 dock.
Qhorinhalfhand
2019-01-14
Fem av fem toasters, allt var fett.
dafreakish
2019-01-07
Visuellt mästerverk av Iñárritu som skapar en film där varje bildruta är så magnifikt genomtänkt att vissa delar av berättandet blir lidande. Men tack vare en djup, och underlig, historia om människans allra innersta väsen och behovet av att synas och finnas till, blir det både gripande och fantastiskt intressant. Att Keaton, Norton, Stone med flera är fullständigt briljanta hjälper ju också till. Snudd på femma.
V70
2018-09-20
Knepig men underhållande. Extra plus för "soundtracket".
hardcore
2018-08-16
När man ser denna förstår man verkligen vad Michael Keaton har bidat sin tid till. Han är verkligen den här karaktären. Lite som det var den här rollen hans karriär väntat på. Lite som Mickey Rourkes the wrestler även om det nu inte handlar om samma sak är principen densamma. Jag har alltid tyckt han är en bra skådespelare men tyvärr har inte hans filmer varit bra alltid så han har ofta hamnat i skymundan. Jag tycker även stones, watts och norton är bra men det här är Keatons film fullt ut som en avdankad superhjälteskådis som satsar allt på en pjäs för att visa världen att han kan vara seriös skådespelare också och under filmens gång får man följa hans stundtals surrealistiska tankevärld till i princip mental kollaps.
Trangor
2018-07-17
Alltså, jag orkar inte med den här filmen just nu. Men den lyckas väl skildra den lite hektiska stämningen som infinner sig när det är dags för föreställning.
KyLLo
2018-04-17
En spretig film. Den har sina stunder och överraskande moment, men är även teatral (med tillgjort skådespel) och fånig. Ingenting som jag bär med mig från den. En stark tvåa.