2.9

Bitter kärlek

Harry och Eve Graham vill adoptera ett barn. Men Harry misstänks ha en hemlighet, och man undersöker saken. De upptäcker att han har en till familj där, och med flashbacks förklaras hur det hela gick till.

Originaltitel The Bigamist
Regissör Ida Lupino
Manus Larry Marcus, Lou Schor, Collier Young
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Joan Fontaine, Edmond O'Brien, Ida Lupino, Edmund Gwenn, Kenneth Tobey

Albion
2020-07-16
En film som vrider och vänder på moralen. Väver in mänsklig omtanke på ett sätt som skapar svårigheter om var man ska lägga sitt sympatikapital. Bra regi av Ida Lupino. Och för att notera min ståndpunkt gällande slutet, vilket verkar vara en vattendelare, så gillade jag det alldeles förträffligt. Betyget blir en 4:a
myslas
2019-12-30
Ovanlig film för att komma från den här tiden. Välspelat och välregisserat av Ida Lupino. Slutet lämnar en del att önska.
KyLLo
2019-01-17
Bäst i början, med en annorlunda upptakt, men sedan dalade intresset. En ytterst svag trea.
Nalleman
2018-12-19
Klart bättre än förväntat!
Tonti
2016-11-27
Börjar som en riktig moralkaka men sen blir det betydligt mer nyansrikt. Finns några riktigt fina scener och karaktärerna känns oväntat begripliga. Men lite för kantig för att bli nån riktig höjdare.
#54
2014-05-21
Värderingarna som förmedlas är kanske inte längre så värst liberala.
goeran
2014-02-15
Ida Lupinos The Bigamist från 1953, med henne själv i en av huvudrollerna, är en välgjord melodram även om storyn kanske är något osannolik. De kvinnliga huvudrollsinnehavarna (Ida Lupino och Joan Fontaine) gör en bra insats men allra bäst är nog Edmond O'Brien i den manliga huvudrollen.
Mikka
2012-06-07
Positiv överraskning. "The bigamist" har bra manus med en intressant historia och dialog, och den är dessutom ganska finstämd. Ida Lupino är verkligen bra, likaså gör de andra skådespelarna bra ifrån sig. Sevärd film.
HerrArne
2011-07-10
Engagerande drama med fint flyt.
Midkiff
2006-10-12
En riktigt bra film, joan fontaine, edmond o biren , ida lupino och edmond gwenn är alla storartade. Fint skådesepleri.