3.3

Bitter Moon

Det brittiska paret Fiona och Nigel är på en kryssning till Indien. På båten träffar de den rullstolsburne Oscar, en misslyckad amerikansk författare, och dennes hustru. De båda paren dras till varandra i ett säreget spel.

Originaltitel Bitter Moon
Regissör Roman Polanski
Manus Gérard Brach, John Brownjohn, Roman Polanski, Jeff Gross, Pascal Bruckner
Genre Romantik, Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Kristin Scott Thomas, Hugh Grant, Peter Coyote, Emmanuelle Seigner, Victor Banerjee

idaho1981
2019-07-09
Kan hända ser jag den för mycket utifrån idag, men den känns lite öerdriven i sin vilja att chocka. Kan hända att den var chockerande när den kom ut, men nu blev det lite löjeveckande istället. Dock är skådespeleriet bra och historien har ändå en spännande grund.
2017-10-25
Spidde
2017-08-12
Tyckte den var kul och underhållande på sitt tidstypiska retrosätt, men framåt slutet började den kännas väldigt utdragen och tjatig. Upplägget med berättarrösten funkar till en början men blir tröttsamt efter första timmen. Filmen innehåller en del bisarra scener vilka förstärks av den tidiga 90-talskänslan som ligger över hela filmen.
RustyFilm
2016-12-09
Jag erkänner. Efter en halvtimme av det här så sov jag. Men jag gav mig inte. Återupptog tittandet dan efter och fann trots allt att det här nog inte var så tråkigt. Filmen växer sakta och metodiskt och blir till en mycket sevärd svart komedi som tydligt visar Polanskis geni. En sex-pervers historia som har väldigt lite att berätta med bärs av bra skådespelar insatser. Peter Coyote drar det största lasset.
Dele
2015-05-03
Intressant thriller/drama om människans otrohet, maktkamp och den tunna linje mellan förälskelse och hat. Engagerande, känslosam och outförsägbar historia. Kul att Polanski väljer att filma en intressant historia igen efter den ganska mediokra Frantic.
#54
2015-02-23
Hyfsat underhållande.
martstenb
2015-02-01
Dålig film
2014-11-08
Denna film kräver en hel del av sin tittare för det är inte lättsamhet som filmen lockar med. Här handlar det om moral och relation kvinna-man enligt mig och ibland blir det bara konstigt och segt.
Albion
2014-10-29
Det här är en film som är provocerande svulstig, retfullt irriterande, kittligt lockande och rikligt roande. Kommer dock inte ifrån undran hur Hugh Grant först hamnar i denna film och ett par år senare i likaledes erotiskt laddade Sirens. Betyget för Bitter moon blir en 4;a.
carnevil
2013-11-21
Om Killinggänget varit inblandade hade den hetat: "En liten film om sadism."