3.1

Med spindelns gift

Silvano Tranquilli spelar en äkta man som, tack vare ett foto som en ondsint typ utpressar Tranquillis fru med, kommer på sin fru med att vara otrogen. Nästan samtidigt som han får reda på hennes affärer blir hon brutalt knivmördad på en skönhetssalong. Polisen kopplas in och man börjar misstänka att det är den äkta maken som mördat sin hustru. En kvinna till blir knivmördad och polisinspektören Giancarlo Giannini inser att även det dådet kan spåras till skönhetssalongen där Tranquillis fru blev mördad. Under tiden har Tranquilli börjat forska i vem som kan ha mördat hans fru för att kunna rentvå sig själv, något visar sig vara riktigt farligt för vår hobbydetektiv. Den sadistiske mördaren har inga som helst planer på att skaka galler utan gör sig ganska lätt av med Tranquilli genom att knuffa honom utför ett hustak. Sedan ger den mystiske mördaren sig på inspektör Giannini och hans fru…

Originaltitel La tarantola dal ventre nero
Alternativ titel Black Belly of the Tarantula
Regissör Paolo Cavara
Manus Lucile Laks
Genre Skräck, Mysterium, Thriller, 70-tal
Skådespelare Giancarlo Giannini, Barbara Bouchet, Claudine Auger, Barbara Bach, Stefania Sandrelli

EvilNed
2017-01-26
Svag 3:a. Den vill ju jävligt vara tidig-Argento jävligt mycket. I slutändan är dock intrigen lite väl abstrakt och mordutredningen är lite överallt. Dock bra musik, snyggt foto och hade jag sett den i full HD istället i det perfekta tillståndet hade jag nog höjt den till en 4:a.
stgurgel
2016-01-14
Fantastisk musik, och en giallo med alla de rätta ingredienserna
ulke666
2012-01-30
Snyggt & stiligt filmad, bra musik och ganska spännande. Coolt tillvägagångssätt med morden också. Tycker den är klart över medel jämfört med många andra giallos, men också en bit ifrån de allra bästa. Stark trea.

2012-01-27
9/10. vafan den var ju skitbra, det är de ljumna betygen här som har hindrat mig från att se filmen tidigare. fotot var bland det snyggaste jag sett, och om man gillar Morricones dissonansmusik/friform så kommer man inte bli besviken. intressanta karaktärer också.
Madman_86
2011-07-17
Lite småtråkig men i övrigt är det en klart godkänd giallo. Hyfsat läckert foto och ett passande och ganska nervigt score av Morricone. Klart sevärd om man diggar genren.
2010-12-24
En giallo där varken morden eller den rätt enkla handlingen är spektakulärt. Den är dock ruskigt snygg och flyter på i bra tempo utan att bli trist. Kul oxå att Olof Palme fick en roll *L*
Vitus
2010-11-21
bra och härlig giallo som behåll klass genom att fokusera på själva storyn och spänningen istället för att bara krydda med övervåld och naket hela tiden. fast jag kanske bara är van vid sliskigare giallos än denna. musiken var dock en besvikelse.
dudson
2010-08-30
Fantastisk Giallo med något Annorlunda Mord-metoder=) (Uppskattas alltid)
Czechflash
2010-08-04
Inte en av de bättre giallos där musiken förstör oerhört mycket under de spännande scenerna, riktigt oljud alltså. Men Morricone har lyckats med titellåten som är stämningsfull och hade passat bra i ett starkt drama. Känns inte som han kan ligga bakom oljudet under resten av filmen dock som sänker filmen till under godkänt. Filmen tar sig allt mer och är klart sevärd om man gillar genren. Gillar man musiken rakt igenom, ja då gillar man filmen säkerligen mer. Stark tvåa.
idd
2009-11-08
klassisk å enkel giallo som levererar allt som sig bör.. morricone har gjort bättre soundtrack men helt ok är det..