3.6

Svart bok

Utspelas under andra världskriget. En judisk kvinna i Holland går med i motståndsrörelsen för att finna personen som förråde hennes föräldrar när de försökte fly till säkerheten i söder.

Originaltitel Zwartboek
Alternativ titel Black Book
Regissör Paul Verhoeven
Manus Gerard Soeteman, Paul Verhoeven
Genre Drama, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare Carice van Houten, Thom Hoffman, Halina Reijn, Sebastian Koch, Christian Berkel, Waldemar Kobus, Michiel Huisman, Derek de Lint, Peter Blok, Ronald Armbrust, Jeroen Uijttenhout, Dolf de Vries, Diana Dobbelman

Skapad 2019-10-30 av lyssander
Holländaren Paul Verhoeven blev under 80- och 90-talet en av Hollywoods mest uppburna regissörer med filmer som Basic Instinct, Robocop och Total Recall på sin meritlista. I Svart bok (holländsk...   Läs mer »

quelnightmare
2020-06-30
Vill jag se den igen? Ja. Och nej! Jag hatar dig, Verhoeven.
Jannebanan
2020-03-31
Riktigt bra och stilren och underbart skådespeleri av samtliga. Hade kunna blivit ett ännu bättre betyg om inte Verhoeven strulat till slutet. Hollywood-takterna sitter tydligen allt för djupt rotade i honom. Svagt 4:a!
myslas
2019-11-22
Jag borde se mer av Verhoevens verk utanför Hollywood. Det här är ett till största delen fint och välspelat WW2-drama. Den tar dock lite väl många vändningar för sitt eget bästa till slut. Helt klart intressant och sevärd ändå. Stark trea.
RustyFilm
2016-12-07
Andra världskriget. Det finns ju hur många filmer som helst på det temat. Här bjuds ett något annorlunda Holländskt perspektiv. Det är en snygg filmproduktion med en mycket snygg Carice Van Houten i huvudrollen. Intresset och spänningen hålls vid liv hela filmen igenom tack vare flera fina ”twists” i handlingen

2016-10-27
Ble litt avansert. Ellers mye bra.
atroxa
2016-05-05
Höjer betyget ett snäpp efter omtitt. Riktigt mästerverk,
lekke
2016-01-31
Som man kan förvänta sig av Verhoeven så är det tvära kast mellan högt och lågt. Dumunderhållande film hittar aldrig sin balanserade ton, och de snabba tidshoppen i början är närmast besvärliga. Men se mycket hellre "Lust Caution" för en mer intelligent berättelse på nästan samma tema.
Gumsamumsa
2015-01-25
Dåligt dåligt gjord
Ymir
2015-01-14
Som en sämre Lust, Caution!
2015-01-10
Bra och underhållande film som utspelar sig andra världskriget sista del utifrån en holländsk judinnas upplevelser och kamp(med hjälp från den holländska motståndsrörelsen) mot nazisterna. Spännande med högt tempo och som sagt riktigt underhållande. 4-