2.2

Black Gold

Innan oljeboomen i 1930-talets Mellanöstern slits en ung arabprins mellan sin fars konservativa inställning och sin liberala svärfar.

Originaltitel Black Gold
Alternativ titel Black Thirst, Day of the Falcon, Or noir
Regissör Jean-Jacques Annaud
Manus Jean-Jacques Annaud, Menno Meyjes
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Tahar Rahim, Antonio Banderas, Mark Strong, Freida Pinto, Riz Ahmed, Liya Kebede, Corey Johnson, Akin Gazi, Eriq Ebouaney, Lotfi Dziri, Jan Uddin, Hichem Rostom, Taoufik Ayeb, Mostafa Gaafar, Driss Roukhe, Ali Bennor, Raouf Ben Amor, Jamil Joudi

bryngel
2015-10-01
Hur fan Mark Strong kunde ställa upp på det här tramset förstår då inte jag. Svag, svaaaag tvåa tack vare en gnutta humor som lyfte skräpet då och då.
Rixn
2012-05-05
Riktigt svag 4:a, men det bär emot att sätta fyra då Banderas är med. Otroligt att han alltid damms av när det ska spelas någon icke-amerikan. Latino-roller är ju förståeligt, men arab satt lite långt inne (nästan i nivå med amerikanen som spelade kinesisk kejsare i en gammal Marco Polo-film). I övrigt är det öken och sablar för nästan hela slanten, men det är någonting över den här filmen som gör att jag fångas. Jag tror att det är att den stundtals andas äventyrsfilm á la Indiana Jones.