2.3

BlackJack

Inger återvänder hem till det lilla samhället som ensamstående mamma. När helgen kommer gör hon som många andra svenskar - går ut och dansar. Dansbandet "Black Jack" ingår i vänkretsen och ledare i bandet är kvinnotjusaren Tommy.

Originaltitel BlackJack
Alternativ titel Black Jack
Regissör Colin Nutley
Manus Catti Edfeldt, Johanna Hald, Colin Nutley, Kjell Sundstedt
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Ing-Marie Carlsson, Helena Bergström, Reine Brynolfsson, Loa Falkman, Jan Mybrand, Johannes Brost, Lennart Hjulström, Carl Kjellgren, Tomas Fryk, Steve Kratz, Tony Ljungström, Dave McShane, Leif Andrée, Monika Ahlberg, Angelica Rubertson

RustyFilm
2020-05-17
Helena Bergström har för länge sen uttryckt att Colin Nutley är en regissör som målar med bred pensel. Tror det här är Colins andra långfilm som regissör (det blev ju många fler senare). Filmen handlar om det då fingerade dansbandet BlackJack. 1990 (och hela 90-talet förresten) var dansbandens storhetstid i Sverige. Så varför inte låta det bli basen i en film målad med bred pensel. När det sen kryddas med otrohet, spritfestande och komik så blir det självklart succé. Det här är en film som under 30 år blommat bakom experttyckarnas ryggar.
yrkeschaufföre
2019-12-26
Oj, ett tag sen jag såg den (2014) annars har jag sett den varje år med mamma. Jag kan den helt utantill, därav det höga betyget.
2019-05-29
Dansbandskulturen får sig en känga, men mest en skön tillbakablick om ett Sverige för sisådär 30 år sedan. Mycket nostalgi, sköna karaktärer, lite klassiskt vemod och massa charm.
HerrNenne
2018-01-06
Meningslös film.
2017-10-30
Nej tack, ännu en miss...
karlmats
2017-03-18
Gillar den ännu mer andra gången jag ser den. Det är sannerligen både ett tidsdokument och ett dokument över svensk småstadskultur. Alla karaktärer fyller sin funktion och även om det inte alltid är upplyftande så är det hela tiden underhållande. Jag var nog mer förberedd på Brynolfssons karaktär den här gången, han är lysande tillsammans med de övriga. Jag höjer till en 4a, svensk film är sällan bättre än så här. -------------18/7-09 Trots att den har alla förutsättningar för att hatas, svensk vardagsrealism i småstad sätter Black Jack tonen redan i början för att bli någonting större än så. Filmens stora behållning är Carl Kjellgren i rollen som stadshotellscharmören Tommy men även Helena Bergström och Johannes Brost är bra. Brynolfsson var en störig fan man ville skulle få sig en jävel i svålen och Jan Mybrand blir lite för mycket av en idiot för att man inte ska hata honom, men i slutändan gör det inte så mycket att det förstör filmen. Dansbandskulturen är också en bisarr värld att få en inblick i, det är ju så fruktansvärt dåligt att det blir lite roligt att se alla lismande idioter stå och sjunga hemmasnickrade visor med usla rim. Nej, för att vara svensk film så var det här faktiskt rätt bra och därför belönas det lite oväntat med en stabil 3a.
vladi
2017-01-29
De e Inger Forsberg! REKTORNS DOTTEEEEEER!!!
Raimo_1985
2015-10-20
Bra grejer! :) Skitkul med en så träffsäker film som utspelas i dansbandsmiljö och småstad och gjord av en engelsman. Fascinerande. Toppen skådespeleri. Svag fyra. Biberkolben: Är alla dansbandsmusiker äckliga och genomvidriga?
Biberkolben
2015-04-30
Bra skildring av hur äckliga och genomvidriga dansbandsmusiker är. I övrigt en rätt så dålig film utan riktigt slut. Helena Bergströms karaktär är extremt osympatisk, narcissistisk och opportunistisk. Kul att se Steve Kratz i en roll där han visar ansiktet för en gångs skull dock!
Starkbröl
2015-02-16
Djupt tragisk och deprimerande film. Med andra ord: en bra verklighetsskildring.