Black Panther

Efter händelserna i Captain America: Civil War återvänder T?Challa till sitt hemland, det isolerade, högteknologiska afrikanska landet Wakanda, för att bli dess kung. Men när en gammal fiende dyker upp måste T?Challa, både som kung och Black Panther visa sin styrka. Han dras in i en konflikt som hotar inte bara Wakandas öde, utan hela världen.

Originaltitel Black Panther
Regissör Ryan Coogler
Manus Ryan Coogler, Joe Robert Cole
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Chadwick Boseman, Michael B Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Letitia Wright, Daniel Kaluuya, Martin Freeman, Andy Serkis, Forest Whitaker, Angela Bassett, Winston Duke, Sterling K Brown, Florence Kasumba, John Kani, David S Lee, Nabiyah Be, Isaach De Bankolé, Connie Chiume, Dorothy Steel, Danny Sapani, Sope Aluko

idaho1981
2020-06-25
Underhållande och snygg. Nu är jag inte ngt fan av superhjältefilmer, medför styvats just det så är den helt ok. Svag trea.
Xeno
2020-04-09
För mycket hockus pockus.
Abigor
2019-09-22
Klart en av de bättre, även om sista halvtimmen är väl standard.
Starkbröl
2019-09-15
Som flera har påpekat är detta en barnfilm, men då främst i det svartvita manuset, annars liknar det en del andra Marvelfilmer i en massa onödig dialog, hafsiga halvpolitiska budskap, muskulösa musklisar och jättemycket hyperkoreograferat slagsmåls- och CGI-trams förstås. Det är också svårt att bedöma filmen utanför sin kulturella kontext; en hel del "OMG så starkt"-kommentarer verkar betyda "OMG så svart", trots en hel del ingredienser som i andra kontexter skulle benämnts som exotism, störande stereotyper eller rentav blaxploitation (exempel: pansarnoshörningarna, lolwut?). Till slut en varken bättre eller sämre Marvel-film är många andra Marvel-filmer, men alldeles för lång, man tappar intresset efter halva ungefär. Ganska skönt att slippa hela det övriga menageriet av Marvelhjältar dock, som enda film i serien, antagligen för att man inte ville ha in en massa störande hjältevitingar. Kanske Heimdal kunde fått vara med?
Hanness
2019-07-19
Bra film, men trodde faktiskt att den skulle bjuda på mer.
Afflicter
2019-07-14
Jag försår inte varför den här filmen har blivit så kritierrosad. Precis som jag befarade är den mest tråkig och tillför inget nytt till superhjältegenren. Visst, skurken har intressant motivation och så har vi det där uppenbara temat som gäller öppenhet mellan nationer, men presentationen är bara så förbannat uttjatad.
DIProgan
2019-07-13
Påkostad som sjutton så den ser ju mycket bra ut och har en gedigen rollista men utförandet är urtråkigt. Den för sig ständigt som en barnfilm med ytliga karaktärer och glädjeskutt/tjut för allt möjligt. En dröm för barn i låg och mellanstadiet men för oss andra, zzz.
hsimpson
2019-07-06
Över förväntan! Bra rollbesättning och en helt okej (om än klyschig) berättelse. Stark trea.
mattiase
2019-05-18
Omåttligt dålig! Det här är ju en barnfilm
Körsbär
2019-04-22
Snark, trovärdighet måste väl en film ha? Hjälp vad dålig.