Black Panther

Efter händelserna i Captain America: Civil War återvänder T?Challa till sitt hemland, det isolerade, högteknologiska afrikanska landet Wakanda, för att bli dess kung. Men när en gammal fiende dyker upp måste T?Challa, både som kung och Black Panther visa sin styrka. Han dras in i en konflikt som hotar inte bara Wakandas öde, utan hela världen.

Originaltitel Black Panther
Regissör Ryan Coogler
Manus Ryan Coogler, Joe Robert Cole
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Chadwick Boseman, Michael B Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Letitia Wright, Daniel Kaluuya, Martin Freeman, Andy Serkis, Forest Whitaker, Angela Bassett, Winston Duke, Sterling K Brown, Florence Kasumba, John Kani, David S Lee, Nabiyah Be, Isaach De Bankolé, Connie Chiume, Dorothy Steel, Danny Sapani, Sope Aluko

bnw
2023-07-17
Den är bra cool. Inte särskilt lik en superhjältefilm, vilket är rätt uppfriskande. Ibland lite otydlig om vad som faktiskt händer, t ex finns det ett tidsklipp på flera år i början som inte redovisas alls särskilt tydligt.
djonipony
2023-03-11
2.5. Väldigt riktad mot barn, verkar det som. Händer saker hela tiden, så det blir ju inte dötrist, men woke-heten gör att det aldrig kan bli kanon. Överdramatiskt skådespeleri, på gränsen till karikatyr och exotism när man ska klämma in allt afrikanskt i form av tallrikstöjd underläpp, konstiga utsmyckningar i ansiktet, skalliga kvinnor med spjut, osv. Man vill väl och alla kritiker som hyllar den vill också väl med sin signalering, men det är för cartoonish och det går inte att släppa att man tittar på ett gäng britter och amerikaner, med olika mörkhet btw, som inte är det minsta afrikanska men som lägger sig till med generisk afrikansk dialekt, gör cringe:iga X-tecken, osv. Givetvis är en vit karaktär en ond boer (så man får in apartheid-kritiken) och den goda vita agenten är en tönt (så man får håna vita). Freeman är gjord för att spela just tönt, men medan det är guld i Fargo är det riktigt illa här när han ska försöka övertyga som tafatt (!) agent.
Nathalena
2022-07-25
Jag älskar Marvel men här fick jag pina mig igenom en hel del klyschiga och jobbiga scener, tråkig superhjälte och ett gäsp tema. Fanns glimtar av bra hero action här och där i alla fulla fall.
quelnightmare
2021-07-02
Coogler är alltid bra och han har hittat en fantastisk skådespelartrupp.
staten
2021-01-14
Ovanligt engagerande för att vara en Marvelrulle. Dessa är nästan aldrig rent dåliga men sällan mer än ok/bra. Här finns dock fantasi och fart i överflöd samt en effektiv story med kul karaktärer. Snygg produktionsdesign också.
picklessmulan
2020-08-17
Positivt överraskad av denna film. Mycket bra!!
idaho1981
2020-06-25
Underhållande och snygg. Nu är jag inte ngt fan av superhjältefilmer, medför styvats just det så är den helt ok. Svag trea.
Xeno
2020-04-09
För mycket hockus pockus.
Abigor
2019-09-22
Klart en av de bättre, även om sista halvtimmen är väl standard.
Starkbröl
2019-09-15
Som flera har påpekat är detta en barnfilm, men då främst i det svartvita manuset, annars liknar det en del andra Marvelfilmer i en massa onödig dialog, hafsiga halvpolitiska budskap, muskulösa musklisar och jättemycket hyperkoreograferat slagsmåls- och CGI-trams förstås. Det är också svårt att bedöma filmen utanför sin kulturella kontext; en hel del "OMG så starkt"-kommentarer verkar betyda "OMG så svart", trots en hel del ingredienser som i andra kontexter skulle benämnts som exotism, störande stereotyper eller rentav blaxploitation (exempel: pansarnoshörningarna, lolwut?). Till slut en varken bättre eller sämre Marvel-film är många andra Marvel-filmer, men alldeles för lång, man tappar intresset efter halva ungefär. Ganska skönt att slippa hela det övriga menageriet av Marvelhjältar dock, som enda film i serien, antagligen för att man inte ville ha in en massa störande hjältevitingar. Kanske Heimdal kunde fått vara med?