3.8

Black Swan

Liksom de flesta ballerinor kretsar hela Ninas liv kring balett. Hon är en av de starkast lysande stjärnorna i New York City Ballet Company och när det blir dags att ersätta prima ballerinan Beth, som har huvudrollen i Svansjön, står Nina på tur. Men hon får oväntad konkurrens i nykomlingen Lily som imponerar stort på regissören med sin sensualitet och passion. Allteftersom de två rivalerna utvecklar en skruvad vänskap blir Nina mer och mer desperat och frågan är hur långt hon är villig att pressa sig själv för sin karriär.

Originaltitel Black Swan
Regissör Darren Aronofsky
Manus John J McLaughlin, Andres Heinz, Mark Heyman
Genre Thriller, Mysterium, Drama, 2010-tal
Skådespelare Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder, Benjamin Millepied, Ksenia Solo, Kristina Anapau, Janet Montgomery, Sebastian Stan, Toby Hemingway, Sergio Torrado, Mark Margolis

Skapad 2019-11-09 av bluevelvet
Nina Sayers (Natalie Portman) är en ung ballerina som fått den stora äran att dansa huvudrollen i Pjotr Tjajkovskijs ”Svansjön”. Hon lever med sin neurotiska och kontrollerande mamma Erica (Bar...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av henrik_a87
Svansjön är en av de baletter som har blivit mest uppsatt någonsin. I Black Swan ska denna klassiska balett visas i en helt ny tappning i New York. Nina (Nathalie Portman) som är en av de bästa b...   Läs mer »

flaxy
2018-02-24
För komplicerad. Se den ej
pzun
2017-11-12
Slutet - säger bara slutet var helt stum när eftertexterna kom - en film som stannar kvar
theFeber
2017-05-19
Visst är det bra skådespelarprestationer, den är hyfsat intressant och ibland spännande. Men den är långt ifrån den hype som man fått ta del av innan filmen. Visst, den är lite skruvad, men speciellt otäck är den inte. Snarare stundtals tråkig. Slutet gör mycket för helheten och det är spännande symbolik. Helt okej film,
RustyFilm
2016-12-05
Nina (Nathalie Portman) går balansgång på kollapsens rand i detta filmkonstverk. Hon är kraftigt provocerad av sin koreograf och även av den konkurrenssituation som råder i teamet som ska uppföra balletten Svansjön. Detta i kombination med hennes egna vanföreställningar leder till ett självplågeri som i värsta tänkbara mardröm. Darren Aronofskys mästerverk glider hela tiden mellan dröm och verklighet. Aronofsky har gjort ett flertal filmer som nått berömmelse men det här är enligt min mening hans bästa.
Fiskjävel
2016-10-31
En otroligt snygg och välgjord film med en extraordinär skådespelarinsats av Natalie Portman. Som tittare sitter man som på nålar från början till slut och sugs lätt i handlingens centrum när det blir som mest intensivt. Femman hade varit ett faktum om filmen inte varit så pass förutsägbar vad gäller huvudrollens vanföreställningar och filmens utgång. 4+.
Murvel48
2016-10-19
Om jag hade uppskattat klassisk balett hade filmen fått högre betyg, nu lyfte det aldrig för mig, trots Portmans strålande insats.
KyLLo
2016-05-07
Ojämn. Fina miljöer och bra stämning emellanåt. Däremot tycker jag verkligen inte om de repeterande äckelscenerna som för tankarna till usla skräckfilmer från 2000-talet. Natalie Portman är däremot strålande och bär upp filmen.
Teolinda
2016-05-07
Jag tyckte den var tråkig i början, men sen tog det sig sannerligen!! Kan nog vara bra att se om och fundera över vad som verkligen hände. Musiken är fantastisk.
Albion
2016-04-12
Svansjön med dess majestätiska musik tillhör kanske min allra främsta favorit på den kulturella scenen whatsoever, så jag har varit lite orolig för hur man skulle ta sig an den här. Det hela resulterar i en ganska avskild handling där ändå Svansjön förstås finns som en central fond. Det är ett kolossalt svart drama som vi bjuds på, men välgjort och fängslande. Mycket stark rollprestation av Portman såklart. Betyget blir en fin 4; a
Sunken25
2016-01-05
Att få fram psykologin i en thriller är svårt, de lyckas väldigt bra här. Man kan ta på känslan i filmen, man är med i varje minut. Mycket välgjord, kanske lite rörig men det kan man förbise. 8.0/10