2.8

Black Widow

Natasha Romanoff, mer känd som Black Widow, är Avengers farligaste spion någonsin. Men nu hinner hennes förflutna slutligen i kapp henne.

Originaltitel Black Widow
Regissör Cate Shortland
Manus Eric Pearson
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Scarlett Johansson, David Harbour, Florence Pugh, OT Fagbenle, Rachel Weisz, William Hurt, Ray Winstonem, Olga Kurylenko, Ever Anderson, Violet McGraw

Robkiller
2022-10-31
Riktigt risig, fanns väl inget sevärt här alls egentligen.
Björkman
2022-10-17
Inte den mest intressanta av Marvel-filmerna. Ganska tramsig och med en rätt så vek skurk. David Harbours karaktär är det enda som sticker ut som en aning minnesvärt (och möjligen lovande inför framtiden). Plus också för den lilla familjemyskänsla som finns då och då. Sammantaget hade Black Widow kunnat bli mycket intressantare, men det blir aldrig tillräckligt mycket djup involverat. En typisk mellanfilm.
Nathalena
2022-07-27
Tråkigaste filmen hittills i avengers ligan
karlmats
2022-07-02
Ingen vidare start på fas 4 av MCU. Black Widow var väl aldrig en speciellt intressant karaktär och att hon fick en egen film till slut känns som en lite trött fan service. Men om Ant-Man kan få en egen film så varför i helvete inte, Scarlett är ju ändå ett dragplåster. Tyvärr får hon dela plats med ganska många andra här och efter en ganska spännande inledning från barndomen så händer det inte så mycket mer. Jag har läst väldigt många hylla Florence Pugh som den stora stjärnan i den här filmen men jag tyckte hon var ganska kass och absolut inte övertygande i sina actionscener. Lite som när Daenerys skulle kuta runt i Terminator Genisys och bara såg klumpig ut. David Harbour är ganska rolig som avdankad sovjetisk superhjälte faktiskt, men han är ju en comic relief-karaktär och inget man kan bygga hela filmen runt. Baddingen är ovanligt blev även för en MCU-skurk. Nej det här var lite av en axelryckning, tyvärr har man inga större förväntningar på de nästkommande filmerna i den här världen heller men man har ju hoppat på Marveltåget och det är svårt att kliva av i farten så jag lär väl se dem också antar jag. En stabil 2a.
Tobbiee
2022-04-12
Tråkig och dålig. Enkelt men sant. Bland Marvels absolut sämsta verk.
2022-04-10
En mer mänsklig marvel vilket ändå känns rätt välkommet efter alla bombastiska Avengers-filmer. I övrigt ganska slätstruken även om actionscenerna såklart alltid är riktigt snygga.
idaho1981
2022-01-22
Underhållande. Pugh lyser klart starkast, men Johansson och Weisz gör det bra!
2022-01-19
Detta är inte min typ av film! Räcker att se ett par scener så har man fått nog...
RichardEk
2022-01-08
Det här är mycket Marvel på rutin, av det lite mer jordnära slaget (inga gudar eller titaner). Det innebär att vi får fläckfri visuell estetik, action och komiska inslag (främst från David Harbour) som känns igen fast det är första gången vi ser det. Det är inte illa, det är habilt levererad underhållning för stunden. Allt går på räls, inklusive den sedvanliga amerikanska sensmoralen kring familjen som en oomkullrunkeligt naturlig social formation.
Afflicter
2021-10-13
Shortland försöker helt tydligt vara annorlunda, men lyckas inte. Det finns egentligen ingen betydande skurk här, utan all fokus ligger på ordet familj. Allt är dock klumpigt behandlat och balansen mellan drama och komedi fungerar sällan. Harbour lyckas vara rolig ibland, men det är tydligt att det är meningen att han är tänkt att dra det lasset ensam. Pugh är definitivt det bästa med den här filmen. Det är i alla fall inte Johanssons film.