3.6

Bläckfisken och jag

Dokumentär om en man som blir vän med en bläckfisk. Vi får följa dokumentärfilmaren och bläckfisken på en resa under vattenytan.

Originaltitel My Octopus Teacher
Regissör James Reed, Pippa Erlicht
Manus James Reed, Pippa Erlicht
Genre Dokumentär, 2020-talet

JD
2021-09-18
Djupt fascinerande. Och fascinerande i sig att något för människan så främmande kan bli något att lära sig av och spegla sig i. Att han som filmat är desto blekare, inte någon snygg karismatisk äventyrare utan en lite blyg nörd, gör bara filmen mer gripande och levande.
plox
2021-08-18
Som en älskare av naturdokumentärer så måste jag informera om att den här filmen är toppen.
Ful_fisk
2021-05-18
Fin film som knappast är en vanlig naturdokumentär, utan snarare en samling privata filmer med voice-over från snubben som filmat dem. Kanske just det som gör det hela bra, att det bara blir så personligt. Mysig och stämningsfull. Jag gillade den!
F-M-J
2021-05-17
Fascinerande vänskap som tänjer på uppfattning om vad medvetandet egentligen är.
2021-05-05
Mycket snygga och intressanta filmningar av bläckfisken, mycket tråkigt, ostigt och störigt orerande av filmskaparen själv. Stabil tvåa, som helhet, men en svag tvåa och stabil trea i dom olika delarna.
melodys
2021-04-27
En av de absolut bästa, starkaste och mest känslosamma dokumentärer jag sett. Fantastiskt att se hur mycket det finns att upptäcka om man följer ett djur dagligen under en lång tid... En påminnelse om att det är mycket om denna planet vi ännu inte känner till. Slutligen: Man trodde inte att man någonsin skulle sitta och gråta över en bläckfisk. Men det gör man.
myslas
2021-04-07
Som en älskare av naturdokumentärer så måste jag informera om att den här filmen inte är bra.
vonadel
2020-11-04
En film jag nog aldrig hade sett om inte Fredrik Wikingsson hade tipsat om den. Och det är jag glad för att han gjorde för den var riktigt sevärd och tänkvärd. 7/10
Starlette
2020-09-26
Mycket fin!
andersg
2020-09-24
En fin dokumentär om vår samexistens med naturen och havets mikrokosmos. Dokumentären skildrar en oväntad anknytning mellan djur och människa och sökandet efter svar på existensiella frågor.