2.6

Bläckhjärta

Meggie är en flicka som gladeligen skulle byta bort sitt tråkiga liv mot ett av de fantastiska äventyr som hon älskar att läsa om. I alla fall till den dag då hennes önskan blir verklighet... I "Bläckhjärta" dras Meggie, hennes far Mo, hennes gammelfaster Elinor och en mystisk främling som kallas Dustfinger in i en magisk väv då de konfronteras med den hänsynslöse skurken Capricorn och hans anhang ? figurer som bokstavligen fått liv efter att Meggie läst om dem i en bok med titeln ? Bläckhjärta?.

Originaltitel Inkheart
Regissör Iain Softley
Manus David Lindsay-Abaire
Genre 2000-tal, Äventyr, Familjefilm, Fantasy
Skådespelare Brendan Fraser, Sienna Guillory, Eliza Bennett, Richard Strange, Paul Bettany, Helen Mirren, Matt King, Steve Speirs, Jamie Foreman, Stephen Graham, Mirabel O'Keefe, Andy Serkis, John Thomson, Lesley Sharp, Rafi Gavron, Jim Broadbent, Jennifer Connelly

Skapad 2019-12-14 av egoman
Jag har alltid gillat äventyr, fantasy och sagor. Man skulle kunna tro att de senaste årens mångfald av sådana filmer skulle göra någon som mig mycket lycklig, men tyvärr så är det snarare tv...   Läs mer »

cotton
2019-08-15
Fraser ser totalt oengagerad ut. Pseudo Nazister och ett slut stulet från Raiders of the Lost Ark. Vem är Bläckhjärta? Varför heter boken det? Varför heter filmen det? Det mesta är dåligt med denna film.... Borde helst inte ses.
2017-10-26
2015-01-10
Mysig familjefilm i genren fantasy-äventyr. Den levererar inget direkt originellt och erbjuder för lite för att fungera hos mig som vuxen. Fungerar dock säkert bättre för målgruppen. Den är dock fylld av duktiga och välkända skådespelare som Brendan Fraser, Helen Mirren, Paul Bettany, Andy Serkis och Jim Broadbent vilket lyfter filmupplevelsen. I en cameo hittar vi också en av världens mest vackraste skådespelerskor och dessutom fru till Paul Bettany dvs. Jennifer Connelly. 3-
Ima_Tree
2013-12-27
Jag får erkänna att jag inte var helt fokuserad när jag kollade, men det jag tog in tyckte jag om. Helt ok skådisensemble och den var inte så flamsig som sådana här filmer lätt blir. Helt ok.
Vibyfrodo
2013-07-14
Egentligen är det lite dumt av mig att sätta betyg när jag läste böckerna först och såg filmen efter det. Satt bara och störde mig på allt som "missats". Det blir alltid så. Kan säkert vara en helt okej film om man inte läst böckerna. Men det är ändå för mycket känsla som saknas.
RichardEk
2013-07-09
Saknar det magiska lilla extra som gör ungdomsfantasi riktigt sevärd. Det är en bra filmatisering av Funkes bok, som är lång och lite omständig (vilket fungerar bra för en bok att vara, men sämre för en film) men som samtidigt verkligen har ett originellt uppslag. Men filmen lider av att vara ganska humorlös, och handlingen forceras fram på ett sätt så det inte ges tillfälle att begrunda det magiska. Så det lyfter inte riktigt, men med tanke på hur få filmer som görs inom denna genre är det ändå bara att tacka och ta mot - det är inte på något sätt 100 bortkastade minuter man har framför sig.
2013-06-27
Alldeles för långsam och händelselös. Men Bettany funkar mycket bra i sin ”standardroll”, många av specialeffekterna är snygga, och slutet bjuder på det mesta man kan önska av en sådan här film. Fast totalt sett så är Bläckhjärta inte mycket att hänga i granen. (6-/15)
Pillynilly
2013-02-21
Fin idé som hade kunnat bli fantastisk, men fel personer fick uppgiften att göra om denna bok till film. Har ej läst boken, men vad jag har hört är att denna är långt ifrån den, som vanligt alltså. Hur som helst, sevärd? Nej. Acceptabel underhållning? Knappt.
starsky
2012-12-28
Nja lite budget-tv-feeling som räddas med bra cast. Men va fan, lite söndagsmorgonfamiljemys.
StregaLuna
2012-12-18
Oky gjord film, men böckerna är så mycket bättre än den.