3.5

BlacKkKlansman

Den afroamerikanska Colorado-polisen Ron Stallworth lyckas infiltrera Ku Klux Klan och bli ledare för den lokala falangen.

Originaltitel BlacKkKlansman
Regissör Spike Lee
Manus Spike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel, Kevin Willmott
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Biografi, 2010-tal
Skådespelare John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier, Topher Grace, Corey Hawkins, Jasper Pääkkönen, Ryan Eggold, Frederick Weller, Paul Walter Hauser, Ashlie Atkinson, Harry Belafonte, Michael Buscemi, Robert John Burke, Ken Garito, Nicholas Turturro

haajen
2020-03-15
Mer ett politiskt brandtal än en helt lyckad film, det hela är väldigt uppenbart men ändå hyfsat engagerande. Lämnar inte så djupa spår trots den uppenbara vreden.
2020-02-28
Min tionde Spiken-rulle, och kanske den bästa hittills. Men fortfarande når han inte upp till fyran. Börjar bättre än vad den fortsätter. Snygg epilog. (8+/15)
HerrNenne
2020-01-02
Gillar skådisarna men fångas inte av storyn. Fångas desto mer av det dokumentära i slutet. Tar en tillbaka till nutiden igen.
Hanness
2019-12-01
Helt OK.
dafreakish
2019-11-24
Grymt starkt av Lee. Utmärkta skådespelare som kombinerar både humor och allvar på ett tillfredsställande sätt.
vonadel
2019-10-15
Alltid lite intressant när det baseras på verklighet. Tycker dock inte att den växer riktigt. Väntar på att spänningen ska öka och intrigerna tätna, men gör inte riktigt det. Bra skådespel dock. 6/10
BarryHero
2019-10-08
Börjar starkt gilla Adam Driver. Han går från klarhet till klarhet i sina roller. Snygg 70-talstolkning, bra humor, och en välregisserad Spike Lee-produkt. Underhållande om en historia jag inte kände till sen innan (vilket nog gäller de flesta). Finske (hade ingen aning om att han inte var amerikan) Jasper Pääkkönen imponerar.
Christofer
2019-08-21
2019-08-19: Okej film, med godkända skådespelarinsatser men jag kan inte låta bli att undra vad som egentligen om ut av det hela i slutändan. Sedan undrar jag lite över Ron:s självsäkerhet och avsaknad av rädsla för vedergällning från ”organisationen”. Hmm. Kan hur som helst inte dras med i hypen som den här har fått på sina håll…långt ifrån.
abnormal
2019-07-22
Riktigt vass och välspelad drama med mycket humor. Rekommenderas varmt!
2019-05-26
Spike Lee har lyckats göra en förbannat snygg film och behandlar ett allvarligt ämne med vass humor. Så istället för ytterligare ett drama om rasmotsättningar, blir det en mycket underhållande film, hela tiden med allvaret i botten - lyckat kombination. Passande och riktigt bra soundtrack lyfte lite till.