2.4

Blade II

Inom vampyrsläktet har en ovanlig mutation uppstått vilket har skapat en ny vampyrart med en blodtörst som inte går att tillfredsställa Dessa fasansfulla varelser överfaller lika gärna vampyrer som människor för att stilla sin törst. De är nu ett stort hot mot de olika vampyrsamhällen som existerar och kommer snart att vara ett hot mot hela mänskligheten. För att möta detta hot tvingas nu vampyrerna aliera sig med deras tidigare värsta fiende, Blade - Vampyrjägaren...

Originaltitel Blade II
Alternativ titel Blade 2
Regissör Guillermo del Toro
Manus David S Goyer
Genre Action, Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Wesley Snipes, Kris Kristofferson, Ron Perlman, Leonor Varela, Norman Reedus, Thomas Kretschmann, Luke Goss, Matt Schulze, Donnie Yen, Karel Roden, Tony Curran, Marit Velle Kile, Danny John-Jules, Santiago Segura

karlmats
2020-10-04
Snipes är tillbaka och även om han har åldrats lite grann så håller hans coolhet och fighting skills fortfarande. Det var 12 år sen jag såg denna uppföljare senast och likt den första filmen så håller den fortfarande idag, men båda tappar också lite med en omtitt i vuxen ålder. Musiken skapar en härlig stämning och med del Toro vet man att det kommer att vara mysiga monstereffekter. Blade II skalar upp världen och motståndet gentemot första filmen vilket är helt rätt. Däremot gillar jag ändå originalet snäppet mer, Dorffs badding var mer underhållande än Nomak här och stämningen var ännu mer härlig där. Men kul ändå att se en fortsättning på storyn, att han ska samarbeta med vampyrerna skapar en bra dynamik byggd på misstänksamhet och osämja. Varela funkar bra som bryggan mellan de båda grupperingarna och ärkevampyren själv ser ju ut som en blandning mellan gamla Nosferatu och Darth Sidious, jag gillar den karln. Perlman, som jag brukar gilla, gör det inte riktigt lika för mig som han brukar, han gör sin bästa Judas Priest-imitation hittills men jag köper honom inte riktigt ändå. Handlingen är väl dock inte något som sticker ut i den här filmen utan precis som i originalet är det stämningen som gör filmen. Mörka, balkaninspirerade industrimiljöer med klassiska vampyrkläder och technoinspirerad musik. Det är sannerligen en värld som facinerar men som man inte skulle vilja leva i själv. Lite snyggare effekter här än i första filmen och ganska köttigt på sina håll. En stabil 3a den här gången (2008-08-06)
AlbinWesley
2016-02-12
Tyckte även denna stod emot tidens tand rätt så väl, hygglig action i den stil som jag ändå uppskattar. Men den känns lite mer ansträngd, forcerad än första. Den har en del riktigt äckliga bitar som sitter fint men i övrigt lite mindre kitschcharm.
Lotso
2015-10-05
I sin helhet är Blade II i en del områden faktiskt bättre än föregångaren. Jag gillade stämningen och atmosfären bättre. Likaså att handlingen och de onda vampyrerna som liknande Nosferatu, eller ja Graf Orlok. Wesley Snipes är lika grym som sist i titelrollen och får rival med Ron Perlman, men Wesley Snipes stjäl showen. Dataeffekterna är det största nackdelen med filmen. Men är lika underhållande som föregångaren. Om jag var tvungen att välja skulle jag nog ändå säga detta är ett av fallen där uppföljaren är bättre än föregångaren, men bara med några krypsteg.
DrJW
2015-03-19
Den första är en svag 3:a, medans den här är en stark 3:a och den bästa i hela triologin. Den tredje filmen sög....
2014-11-07
Den bästa filmen i Blade-triologin, också den med mest skräck/thriller-inslag blandat med den stenhårda action Blade erbjuder. Wesley Snipes är klockren i denna roll, fåordig och stentuff. Välgjorda effekter, och "the Reapers" är emellanåt riktigt otäcka. Bra film om du står ut med en del otrevliga scener, dock ingen höjdare på barnkalaset.
LacombeLucien
2014-06-01
Crap.
ClintanTheKing
2014-02-16
Bättre effekter än första och även lite "ruggigare". Snipes briljerar återigen i fightingscenerna och Kristoffersson har mer tid framför kameran. Klarar precis 3an.
dudson
2013-11-10
Helt klart en förbättring sedan ettan läckra effekter.. grymma fighter och schysst våld&röj+ en hes Christoferson som kör sitt eget race. 3+
FilmJohan_77
2013-08-30
Något bättre än den första gällande animationer, det som förstör lite tyvärr är cgi fighterna då dom är så uppenbara. Filmen i sig är macho action med råge och det funkar, intro sekvensen är en stor favorit då det är det bästa i hela filmen men i stort sätt en väldigt underhållande vampyr-action-popcorn-rulle
Brouhaha
2013-04-13
Ja, den är väl säkerligen lika bra som den första.