3.7

Blade Runner 2049

År 2049 upptäcker en ny Blade Runner, Los Angeles-polisen K, en sedan länge begravd hemlighet som har potential att försätta vad som är kvar av samhället i kaos. Efter sin upptäckt försöker K leta rätt på Rick Deckard, en före detta Blade Runner som varit försvunnen i trettio år.

Originaltitel Blade Runner 2049
Alternativ titel Blade Runner 2
Regissör Denis Villeneuve
Manus Hampton Fancher, Michael Green
Genre Thriller, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Ryan Gosling, Harrison Ford, Ana de Armas, Sylvia Hoeks, Robin Wright, Mackenzie Davis, Carla Juri, Jared Leto, Dave Bautista, Lennie James, David Dastmalchian, Hiam Abbass, Barkhad Abdi, Tómas Lemarquis, Wood Harris, Edward James Olmos, Sallie Harmsen

BarryHero
2020-08-08
Otrolig porträttering av 2049 som man hade väntat sig efter original-Blade Runner med bl.a. Atari som jätteföretag i framtiden. Filmen är långsamt berättad vilket jag dock inte tycker gör så mycket. Storyn är inte helt enkel att hänga med i och frågan är om inte en omtitt vore berättigad i detta fall för att verkligen fånga alla nyanser. Vidare är det en respektfull tolkning och uppföljare av originalet.
Danaco
2020-08-05
Jared Letos karaktär gör filmen värd att se, och tur är väl det för i övrigt var det inte mycket till originalitet eller handling.
dasedge
2020-05-30
Upplevde den som bättre när jag satt och kolla om den hemma.
dudson
2020-05-23
Är såklart näst intill omöjligt göra den kultiga versionen från 82 rättvisa. Då första timmen är bedrövligt segdragen och sövandeZZzzz. Fast Gosling passar i sin laid-back-tolkande roll dock" Men allt vänder när Ford dyker upp. Karln har fortf samma närvaro & pondus/ Sen ett + att både elvis och frankie-boy upp som hologram haahaa coolt"/ 2+
atroxa
2020-02-28
Måste höja till en femma efter omtitt, denna film har allt. Sällan har oscarn varit så välförtjänt som för Roger Deakins.
EvilPeter
2020-01-13
Är ett stort fan av originalet, men uppföljaren lyckas faktiskt bli än bättre. Den spelar vidare på många teman i originalet på ett bra sätt som lämnar många frågor lika öppna som förr, och den inför även fler från orignalförfattarens andra verk vilket ger en film som faktiskt har mer djup än föregångaren. Lägg därtill att det är en av de tekniskt vackraste filmer jag sett och det blir full pott.
Eldritch
2020-01-12
Då ettan är en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna var jag inte jätteförtjust i en uppföljare. Den kommer minst femton år för sent. Tyvärr var den också lika seg, tom och snygg som jag befarade att en uppföljare idag skulle bli. Väntade över två år med att se, en mycket svag trea
horvendile
2020-01-01
Skulle knappast funka så bra helt fristående, men med första filmen i bakhuvudet tycker jag den här blir riktigt bra. Framför allt är den snygg, det erkännes, och jag fattar inte precis allt, men helheten blir... riktigt bra.
hsimpson
2019-11-30
Ett riktigt sömnpiller med dataspelskänsla. Drygt en timme fick den, sedan gav jag upp.
lucius
2019-10-10
Själva storyn är relativt svag, men estetisk och tekniskt är det här nåt av det snyggaste jag sett på länge