3.7

Blade Runner 2049

År 2049 upptäcker en ny Blade Runner, Los Angeles-polisen K, en sedan länge begravd hemlighet som har potential att försätta vad som är kvar av samhället i kaos. Efter sin upptäckt försöker K leta rätt på Rick Deckard, en före detta Blade Runner som varit försvunnen i trettio år.

Originaltitel Blade Runner 2049
Alternativ titel Blade Runner 2
Regissör Denis Villeneuve
Manus Hampton Fancher, Michael Green
Genre Science Fiction, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Ryan Gosling, Harrison Ford, Ana de Armas, Sylvia Hoeks, Robin Wright, Mackenzie Davis, Carla Juri, Jared Leto, Dave Bautista, Lennie James, David Dastmalchian, Hiam Abbass, Barkhad Abdi, Tómas Lemarquis, Wood Harris, Edward James Olmos, Sallie Harmsen

EvilPeter
2020-01-13
Är ett stort fan av originalet, men uppföljaren lyckas faktiskt bli än bättre. Den spelar vidare på många teman i originalet på ett bra sätt som lämnar många frågor lika öppna som förr, och den inför även fler från orignalförfattarens andra verk vilket ger en film som faktiskt har mer djup än föregångaren. Lägg därtill att det är en av de tekniskt vackraste filmer jag sett och det blir full pott.
Eldritch
2020-01-12
Då ettan är en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna var jag inte jätteförtjust i en uppföljare. Den kommer minst femton år för sent. Tyvärr var den också lika seg, tom och snygg som jag befarade att en uppföljare idag skulle bli. Väntade över två år med att se, en mycket svag trea
horvendile
2020-01-01
Skulle knappast funka så bra helt fristående, men med första filmen i bakhuvudet tycker jag den här blir riktigt bra. Framför allt är den snygg, det erkännes, och jag fattar inte precis allt, men helheten blir... riktigt bra.
hsimpson
2019-11-30
Ett riktigt sömnpiller med dataspelskänsla. Drygt en timme fick den, sedan gav jag upp.
lucius
2019-10-10
Själva storyn är relativt svag, men estetisk och tekniskt är det här nåt av det snyggaste jag sett på länge
olaw
2019-08-23
Snygg film.
2019-08-07
Film av denna kvalité är väldigt njutbart att ta del av. Det är bara att pricka av fullpoängare efter fullpoängare oavsett vad man tittar på från regi, foto, musik, scenografi, kostym osv. Sorgen för mig är att filmen inte lyckas nå tillräckligt djupt i mig så jag blir inte så underhållen som jag önskar. Jag blir helt enkelt inte så engagerad som jag hade önskat. Jag observerar mer än jag känner. En fantastisk filmproduktion men inte fantastisk filmunderhållning.
Stan
2019-08-05
Långsammare OCH längre än första. Rena sömnpillret första timmen, mycket sci-fi-inslag för att att slå in i huvudet att man kollar på sci-fi. Mycket cgi, hologram, etc. Atmosfären är i stort sätt borta från första filmen, likadant musiken och det blir kryptiskt och invecklat snarare än poetiskt och suggestivt. Det tar sig mer och mer mot slutet. Jag gillar Ford och hur man exploaterar vår ensamhet i framtiden. Dock ingen tillfredsställande upplösning..
Norpan0
2019-08-05
De har verkligen lyckats behålla det långsamma tempot, sparsamma dialogen, soundtracket och stämningen från första filmen. Såg de två filmerna direkt efter varandra. Känns faktiskt inte som om 35 år gått när det gäller produktionen. (Obs positivt!) Kul att Harrison Ford får spela samma roll 30 år senare.
andmoreagain
2019-08-04
Uppskattar att den inte är så jävla bullrig och gapig, som bäst skönt seg men det typiska sci-fi narrativet som bara tröttnar ur en med all ologik gör att man spjärnar emot.