2.7

Blade

Precis innan Blades mamma ska föda honom blir hon biten av en vampyr. Blade får på så vis både människo- och vampyrblod och blir en nästan oövervinnelig varelse. Han har vampyrens styrka och människans känslor. Blade växer upp till att bli en vampyrjägare för att hämnas i sin mammas namn. Vampyrerna har infiltrerat nästan alla stora organisationer men de behöver Blades unika blod för att kunna kalla på vampyrguden La Magra och ta makten över människorna.

Originaltitel Blade
Regissör Stephen Norrington
Manus David S Goyer
Genre 90-tal, Action, Skräck, Thriller
Skådespelare Wesley Snipes, Stephen Dorff, Kris Kristofferson, N'Bushe Wright, Donal Logue, Udo Kier, Arly Jover, Traci Lords, Kevin Patrick Walls, Tim Guinee, Sanaa Lathan, Eric Edwards

dudson
2018-04-27
Legendarisk kult action film med effekter och driv, frääch som håller än idag. Snipes & Dorff är klockrena som varandras motpoler.
2017-10-14
myslas
2017-07-31
Effekterna håller knappt Buffy-klass, vilket inte är en komplimang för en film med den här budgeten, men kan man stå ut med det så är det en underhållande actionrulle i högt tempo med en hel del gore. De välkoreograferade fightscenerna är ett extra plus.
Raggarn
2017-01-27
Sätter nu ett betyg på gamla minnen. Såg denna massor med gånger i slutet på 90-talet och minns att jag gillade den skarpt då som typ 15-åring. Har dock inte sett den efter det. Måste nog se om den för att ge ett rättvisare betyg
LucaCanali
2016-11-13
med attityd och stil kommer man långt. b-film helt utan glimten i ögat, precis som man vill ha det.. betyg: bra (62/100).
Noseman2005
2016-09-29
Saknar djup i karaktärerna, även om det kan vara mycket begärt av den här typen av film. CGI'n håller fortfarande godkänd nivå, även om den är uppenbar. Inte på något sätt ett mästerverk. 5/10
Sarakin76
2016-09-25
Nei dette var ikke bra og cgi:n skal vi ikke snakke om. Har Snipes vært med i noe bra noen gang?
AlbinWesley
2016-02-12
På tiden att se om! Suveränt bra actionfilm, finns mycket med regin som inte är riktigt hundra i de mer dramaturgiskt bärande scenerna, men i stort är det inte mycket att anmärka på. Tycker om estetiken och stämningen i all sin tacky 90-talsstil. Marvels första ordentliga bioadaption håller fortfarande bättre än många av de efterföljande.
Ghostface
2015-10-22
Filmen har allt det som dagens serietidningsfilmer saknar. Filmen tar inte sig själv på sånt allvar som vi ser idag. Det finns en perfekt mix av ironi och genuin attityd som gör filmen överlägsen i sin liga.
Lotso
2015-10-04
I sin helhet är Blade exakt det du förväntar dig. En awesome kickass film som bjuder på vampyrer, blod och action. Effekterna må inte ha åldrats bra, men det är inte så problematiskt. Det är fortfarande en underhållande film som leverera. Men vad som gör filmen är Wesley Snipes som Blade. En ikonisk roll för honom där allting bara klickar. Enda negativa är skurken som är filmens svagaste del. Hade hellre sett Udo Kier som huvudskurken.