Blåjackor

Sjömän och flickor, kärlek och båtfärder. Allt i en salig blandning - kryddat med många sång- och dansnummer.

Originaltitel Blåjackor
Alternativ titel Sailors
Regissör Rolf Husberg
Genre 40-tal, Komedi, Romantik
Skådespelare Nils Poppe, Annalisa Ericson, Karl-Arne Holmsten, Cécile Ossbahr, Gösta Cederlund, Elof Ahrle, John Botvid, Tollie Zellman, Jullan Kindahl, Håkan Westergren, Henrik Schildt, Barbara Randall, Gurli Lindström, Ludde Juberg

Andravåningen
2017-11-19
En av de ambitiösaste gamla svenska komedierna. Man måste kunna uppskatta, eller svälja, en hel del som är paria i nutida film, eller som bara är allmänt barnsligt. Och det hjälper att tycka att det finns något kittlande med kvinnor som försöker gå för män i uniformerade sammanhang. Men om inte annat så har vi ju underbara Tollie Zellman med hennes alkoholiserat nonchalanta skådespeleri, och en hel del snyggt koreograferad dans.
Gigi1943
2014-07-06
Helt underbar när man ser den på sin egen höst, detta är nostalgi när den är som bäst (även om jag inte gillade Poppe när jag var yngre), en av dansöserna är också min mammas syssling vilket gör filmen än mer njutbar för mig.
Jeroda
2012-04-12
Underbar film. Man får så sköna vibbar och som redan nämnt är sångerna och danserna underbara!
nathaliew
2010-02-09
Poppe 4-ever :)
knutsson
2007-10-04
Skulle kunnat varit en bra svensk hollywood-mattiné om det inte var för Poppe. Han är fruktansvärd borde ha censurerats bort ur historieskrivningen vid det här laget samt i sann revesionistisk anda förneka att han någonsin funnits. På grund av Poppes medverkan får filmen en etta. Synd den skulle säkert kunnat få högre betyg
HerrArne
2007-06-16
Härligt oskyldig och underhållande.
Bond26
2006-09-25
Svensk och historisk filmklassiker, bland de bästa filmer jag sett ..poppe 'är kult tillsammans med annalisa ericsson...just love the songs
Jacqueline
2006-05-20