2.9

Blame!

Efter att en smitta har spridit sig och utrotat en stor del av mänskligheten lever nu ättlingarna till de få överlevande i skuggorna under en stad som är kontrollerad av de maskiner som en gång tjänade människorna. Med smygande steg letar en grupp ungdomar sig genom underjorden i jakt på mat och svaren på mänsklighetens förflutna och dess framtid.

Originaltitel Blame!
Regissör Hiroyuki Seshita
Manus Sadayuki Murai
Genre 2010-tal, Animerad, Science Fiction
Skådespelare Kana Hanazawa (röst), Takahiro Sakurai (röst), Sora Amamiya (röst), Mamoru Miyano (röst), Aya Suzaki (röst), Nobunaga Shimazaki (röst), Yuki Kaji (röst), Kazuhiro Yamaji (röst), Ayane Sakura (röst), Aki Toyosaki (röst)

Engravadlax
2019-01-03
Ogillar starkt den låga bildhastigheten/fps, känns som att se en cutscene i ett spel med för dåligt grafikkort. Handlingsmässigt i tunnaste laget, samt är mer likt ett nedslag mitt i en serie snarare än en fullvärdig handling. Mangan (samt Biomega) är bra annars.
ekback
2018-11-11
Filmen är för kort för att kunna förmedla hela historien på ett vettigt sätt, så egentligen förtjänar den inte riktigt en 4:a. MEN jag älskar miljöerna, konceptet, backstoryn, ett gäng tekniska detaljer samt några maffiga scener, så betyget får ändå bli en något svag 4:a till slut. Det finns gott om utrymme i källmaterialet för fler filmer så man kan ju alltid hoppas en uppföljare eller förlaga nån gång i framtiden...
2017-11-29
Allmänt rörig smörja som inte leder någonstans.
zallaxx
2017-08-31
najs scifi postapo anime. precis vad man hoppades på
horvendile
2017-08-09
Det här är alltså en adaption av en serie, vilket jag inte visste när jag började titta. Det gjorde att berättandet fick lite konstigt tempo - vilket jag skrev på det japanska kontot. Hur som helst, oaktat detta en spännande värld och tillräckligt intressant story. Klart sevärd. Sedan att jag hade lite svårt att hålla isär en del karaktärer... det kan vara mer jag än filmen.
Metheuz
2017-06-01
Det blev alltså en dystopisk sci-fi animé som visade vars skåpet ska stå bland de övriga halvdana "Netflix-original" filmerna. Lite otippat. Jag hade noll förkunskaper om förlagan vilket nog är en fördel. Snygga stridsdräkter var det också.
mgrankvist
2017-05-27
Härligt japanskt. Underhållande Lone Ranger sekvenser. Bra story.
Reith
2017-05-24
Underhållande anime. Japanskt och svulstigt med lite för utdragna action scener. Kan ändå förmedla lte sense of wonder.