3.2

Snow White

En svart-vit hyllning till guldåldern av Europas stumfilm, som återberättar sagan om Snövit i form av en svepande romantisk vision av 1920-talets Spanien, där en ung flicka försvinner från sin elaka styvmor för att hitta berömmelse som en matador.

Originaltitel Blancanieves
Regissör Pablo Berger
Manus Pablo Berger
Genre Stumfilm, Fantasy, Drama, 2010-tal
Skådespelare Maribel Verdú, Macarena García, Sofía Oria, Daniel Giménez Cacho, Ángela Molina, Inma Cuesta, Pere Ponce, Carlos Lasarte, Oriol Vila, Ramón Barea, Josep Maria Pou, Emilio Gavira, Itziar Castro, Manel Castillejos

#54
2015-05-12
Ganska söt.
haajen
2014-01-20
Pendlar mellan 3 o 4, väljer det senare då den är så pass vacker och underhållande trots lite väl tilltagen längd. En melodram av hög klass!
emilstjernholm
2013-10-14
Smått löjlig historia. Att den var stum gjorde varken till eller från. Slutet var lite extra segt.
Taliah
2013-10-06
Snygg men menlös modern stumfilm. Och varför en massa tjurar tvingades sätta livet till är en gåta.
Tonti
2013-09-10
Hurtfrisk som fan. Lite kul ändå.
hestret
2013-02-03
En Originell, vacker och tekniskt intressant homage, men jag tycker inte själva berättelsen var något vidare i sitt utförande. Vi spenderar till exempel alldeles för mycket tid med Encarna och det hela blir lite trist. Det hade kunnat görats mycket tightare. Stark trea dock.
Lurtz
2012-11-17
Egentligen så gillar jag denna men jag hade gillat den mer om den kom för två år sen. Läste att regissören planerat den länge. Nu känns det som man tänkt "det här med svartvit stumfilm är hett, och sagor är ju också mycket på tapeten, typ snövit....fast hur ska vi va lite annorlunda, jo vi är i spanien så vi slänger in lite flamenco och tjurfäktning" Å andra sidan har säkert framgångarna med the artist möjliggjort finansiering, distribution osv. Knepigt att betygsätta.
nev
2012-11-16
Jag ville resa mig och gå efter halva filmen för att den var så klysché/stereotyp, men fotot och musiken höll mig kvar. Tvisten på slutet höjer den från en etta till en tvåa. Olé!
TheThing
2012-11-12
Snyggt! Läcker tolkning av snövitstoryn.