3.5

Blecktrumman

Handlar om Oskar Matzerath som bor i Danzig på 20- och 30-talet. Han är en mycket ovanlig pojke. Han föds med en vuxens intellekt och när han fyller tre år beslutar han sig för att inte växa mer.

Originaltitel Die Blechtrommel
Alternativ titel The Tin Drum
Regissör Volker Schlöndorff
Manus Günter Grass, Volker Schlöndorff, Jean-Claude Carrière, Franz Seitz
Genre Drama, Krig, 70-tal
Skådespelare Katharina Thalbach, Andréa Ferréol, Heinz Bennent, Mario Adorf, David Bennent, Angela Winkler, Daniel Olbrychski, Berta Drews, Charles Aznavour, Fritz Hakl, Mariella Oliveri, Tina Engel
Betygsantal 2055

PierreLunaire
2018-08-02
Med det underbara manuset som bygier på Günter Grass roman så lyckas Volker Schölndorff göra en unik film som klarar tidens tand. Fortfarande lika bra som när den kom. Inte riktigt en 5:a men en mycket god 4:a.
2018-01-01
Den här filmen är riktigt skum, men riktigt bra. Jag gillar den!!!

2017-08-08
Tyvärr inte så bra som den hade kunnat bli.
RustyFilm
2016-12-07
Det här var en riktigt absurd historia som utspelar sig i mellankrigstidens Nazi-Tyskland. Snusk och äckelfaktorn är mycket hög. Äcklet kulminerar vid ett ålfiske. Det måste ses. Ja, det här är en märklig film trots alla bisarrhet sprids ändå någon slags varm känsla. En bra film med vackert foto är det kanske något ojämn kvalitet på regin men istället finns en hel del strålande skådespelarprestationer.
Spidde
2016-06-01
Riktigt intressant och välgjord hela vägen, dock är vissa partier ganska sega vilket gör det till en rätt mastig filmupplevelse. Berättandet är på topp, fotot är snyggt och flera av scenerna är så bisarra att ingen skulle våga göra något liknande idag. En sevärd film som jag klart kan rekommendera.
papabobadiof
2016-05-15
Skruvad, surrealistisk och pervers! Bästa sättet att skildra Tredje Rikets Uppgång och Fall. GIllar't.
Roswall
2015-12-11
Visst finns det kvalitet och bitvis god svart humor, men det finns också allt för många svårhanterliga delar.
2015-08-13
Inte imponerad. Upplägget tilltalar mig inte från första början, och jag kom sen aldrig riktigt in i det här heller. Synd, för när jag läser andras upplevelser av filmen så låter den intressant, men jag får väl acceptera att det här inte var min grej. Jag lägger överlag stor vikt vid karaktärerna, och det här känns lite som en film utan karaktärer. Förutom ungen då, men han är bara jobbig med allt sitt trummande och skrikande. Jag kan fortfarande uppskatta en del bisarra sekvenser dock, men som helhet gav det här mig ganska lite
emilstjernholm
2014-08-28
Skruvad film som är riktigt minnesvärd. Jag gillar i synnerhet scenen på det polska postkontoret, väl avvägt surrealistiskt skimmer. Skulle vilja läsa romanen.
answai
2014-03-20
Günter Grass roman är väldigt bra, och faktiskt, filmen gör den rättvisa. Möjligen är den svarta humorn nedtonad, men inte försvunnen. Finns också nattsvärta (cirkusscenen drar tankarna till Gycklarnas afton). Ytterst är det en tragisk berättelse, om Oskar som trummar sig genom ett tyskt 1900-tal. Skådespelarinsatsen, bildspråket och ljudsättningen är mästerliga.