3.4

Bleka dödens minut

Farfar sätter sig ner och berättar en saga för sitt barnbarn. Det är en klassisk saga som innehåller allt - en vacker prinsessa som fått reda på att hennes älskade har dödats, en prins som hon inte vill gifta sig med, en ond kung, fäktning, kidnappning - och så kärlek förstås.

Originaltitel The Princess Bride
Regissör Rob Reiner
Manus William Goldman
Genre Fantasy, Familjefilm, Äventyr, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Cary Elwes, Robin Wright, Chris Sarandon, Mandy Patinkin, André the Giant, Wallace Shawn, Christopher Guest, Fred Savage, Peter Falk, Mel Smith, Billy Crystal, Carol Kane, Peter Cook, Malcolm Storry, Willoughby Gray, Anne Dyson, Margery Mason

karlmats
2019-10-24
Otroligt mycket 80-tal och en fantastisk känsla av äventyr. Goldmans manus är fullproppat med bra repliker och castingen är ganska mycket spot on. Cary Elwes som jag mest känner igen från Saw visar sig vara en atletisk charmör i sin ungdom och Robin Wright som jag förknippar med Claire Underwood från House of Cards kände jag inte ens igen när jag såg filmen, så uppslukad var jag av prinsessan Smörkopp och hennes vita riddare. Birollerna är också fyllda av roliga karaktärer, Sarandon, Patinkin, Guest och allas vår egen André The Giant är härliga att beskåda. Det är färgglatt, det ser bra ut, det låter bra och det är engagerande både humormässigt och emotionellt. Jag förstår att den här har blivit en kultklassiker, frågan är varför jag inte sett den förut? Jag kan verkligen se att den hade fått otroligt med nostalgipoäng då, så mycket att jag lägger på några nostalgipoäng trots att jag inte såg den förrän nu. Dessutom smyger den sig på mig så här i efterhand, jag trodde det var en stark 3a, men jag känner nu att det räcker inte. Den här ska upp i finrummet, Rob Reiner gör det igen. Det känns dessutom som en film man kan se många gånger utan att tröttna. Bravo!
Scrapop
2019-07-27
Njae, godkänd
peu-depeu
2019-04-17
Så jädra konstig, men underhållande
snubbel
Underhållande
2017-10-23
cristian81
2017-10-10
En av de mest outhärdliga filmer jag lyckats ta mig igenom. Jag tror inte jag skulle klara av att se den igen även om någon erbjöd mig en stor summa pengar.
martineden
2017-02-23
[rek. 4] Ett mycket märkligt val av svenska titel!!! Jag fattar ingenting! Härligt matinéäventyr som är lite av en metasaga. Fina skådespelare och miljöer samt ett stabilt manus!! Gillar den nedtonade humorn, även om den inte är direkt subtil så slipper man trumvirvlar som i många andra filmer. Mycket bra kemi mellan skådespelare. Härlig film för hela familjen!!! Mycket bra!!! 4.
myslas
2017-01-17
Antar att man bör se den här filmen första gången som barn för att fullt kunna uppskatta den. Det är ett rätt trevligt, om än lite fånigt, äventyr. Lite som "Den oändliga historien". Långt ifrån lika bra som de bästa familjeäventyren från 80-talet dock.
2016-11-10
Skön, helskruvad, rolig, underhållande och välgjord film med bra skådespelare. En kultklassiker!