2.7

Blekansiktet

En blyg tandläkare i Vilda Västern gifter sig med pricksäkra revolverkvinnan Calamity Jane, som hjälper honom att själv bli en skicklig skytt.

Originaltitel The Paleface
Regissör Norman Z McLeod
Manus Edmund L Hartmann, Frank Tashlin
Genre 40-tal, Komedi, Western
Skådespelare Bob Hope, Jane Russell, Robert Armstrong, Iris Adrian, Bobby Watson, Jackie Searl, Joseph Vitale, Clem Bevans
Filmnummer 21975

C12
2019-05-22
Om man bara hade kunnat bestämma sig om det skulle vara en komedi, eller inte
Asmorod
2017-11-11
Smärtsamt kass.
Ful_fisk
2016-02-23
Riktigt kul och stiligt. Storyn famlas bort en smula under den andra halvan med Jane Russels hårda stil och Bob Hopes komiska timing håller ihop det hela. Skildringen av indianer är väl knappast politiskt korrekt, men filmen är såpass rolig att man har överseende med det. Jag hade en riktigt skojig eftermiddag.
Dele
2015-03-19
Rejält föråldrad och alldeles för tramsig för min smak.
Snåm
2013-05-27
Jane Russel är bra, Bob Hope är lite bra ibland, indianskildringen är helt bisarrt rasistisk. Första halvan klarar sig väl någotsånär, men sen blir det riktigt dåligt.
Mikka
2011-10-25
Som de flesta parodier är den ojämn; vissa skämt funkar, andra faller helt platt. Bob Hope är ingen favorit hos mig och jag har lite svårt för Jane Russells konstant sura min, men många situationer är faktiskt roliga och dråpliga och jag förstår hur det här kan ha blivit en klassiker. Färgsättningen är fantastisk!
#54
2010-08-01
Enerverande trams.
HerrArne
2008-10-07
Calamity Jane har den bästa repliken: Vakna ditt pulver. Jag friar ju!
Bomkia
2008-01-21
Ganska underhållande flummeri, det finns några riktigt roliga scener. 3a.
mickemus
2005-05-20