3.2

Blind Beast

En blind skulptör kidnappar en kvinna till sin studio där han och hans mor håller henne fången för att hon ska agera modell åt honom. Snart börjar skulptören och modellen utveckla ett ovanligt förhållande.

Originaltitel Môjuu
Regissör Yasuzô Masumura
Manus Yoshio Shirasaka
Genre Skräck, Drama, 60-tal
Skådespelare Eiji Funakoshi, Mako Midori, Noriko Sengoku

idd
2016-02-14
Snyggt å dumt, vilket vanligtvis är de två saker jag vill ha ut av en film!
2013-07-06
Den fantastiska sista kvarten borde ha börjat en halvtimme tidigare och varit en halvtimme längre. På detta sätt hade vi även sluppit en halvtimme av den psykologiska pekoral som utgör största delen av filmen. Herregud, vilken dialog! Det måste finnas hundratals mer begåvade skribenter bara på manusförfattarens gata. (8-/15)
JimCarrey
2013-04-07
Väldigt fint sceneri. Annars tyckte jag mer att den här var rolig än bra

2012-12-18
Att man köpte den här för flera månader utan att ha sett den förrän nu... Dess skildring av en desperat människas behov av konst och känslor utan att kunna hantera det själv när det väl kommer till kritan är av mycket hög kvalité. Det finns mycket att diskutera och i sin helhet är det en av de bättre filmerna från japanska nya vågen. Så vackert, så absurt, och bara så otroligt bra.
windickson
2010-09-29
Om man gav denna film en mitten skulle den vara en femma. Och mera gore.
Columbo
2010-01-23
Börjar intressant men blir allt mer bisarr. Tyvärr försvinner intresset efter en stund, känns bara obegripligt att huvudpersonerna agerar som de gör. Replikerna känns lite malplacerade. Hade nog fungerat om filmen varit en kortfilm, men i långfilmsformat...nja.
Gröne_Orm
2009-08-18
Shit. Fantastiskt foto, Rampos fixering vid amputation och blinda massörer.. maldoror har en poäng, men filmen har kanske fem.
schramm
2009-03-26
Riktigt bra fram till de sista 20-minutrana då det spårar ur helt och hållet och historien helt går förlorad.
NHL
2008-04-02
Börjar stillsamt och oskyldigt för att sedan sakta men säkert glida in i en allt mörkare och bizarrare värld. Rätt vågad faktiskt för att vara från slutet av 60-talet. Man kan inte säga att filmen är bra, däremot ganska originell och det i sig är värt ett högre betyg.
maldoror
2007-05-04
Även om jag i stort är emot moralism och gillar antimoralisk film när det sköts på ett bra sätt har jag ofta lite svårt för såna här japanska män-som-kidnappa-kvinnor-för-mer-eller-mindre-sexuella-ändamål-filmer. Det blir lätt ganska manschauvinistiskt, speciellt när kvinnorna börjar gilla det de blir utsatta för. I början var jag inte riktigt säker på om jag gillade konseptet i filmen och som helhet var den på inget sett fantastisk. Dock blev den riktigt bra efter vändningen mot slutet och jag måste säja att det är en riktigt sjyst och unik film. Redigt snygga kulisser också.