3.7

Blinkande lyktor

Fyra småskurkar får i uppdrag att stjäla en portfölj, men de får absolut inte titta i den. Efter att ha tittat och hittat flera miljoner i väskan bestämmer de sig för att blåsa uppdragsgivaren. De fyra blir dock strandsatta efter att flyktbilen gått sönder. De bestämmer sig då för att slå sig in på en annan bana än brottets.

Originaltitel Blinkende Lygter
Alternativ titel Flickering Lights
Regissör Anders Thomas Jensen
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Komedi, Action, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Søren Pilmark, Ulrich Thomsen, Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Sofie Gråbøl, Iben Hjejle, Frits Helmuth, Ole Thestrup, Peter Andersson, Niels Anders Thorn, Thomas Bo Larsen, Tomas Villum Jensen, Lars Kaalund, Henning Jensen, Solbjørg Højfeldt

andmoreagain
2014-09-14
Omtitt. En höjning från en etta till en tvåa. Av någon anledning störde jag mig som fan på den danska vågen av skitfilmer som sköljde över mig under sent 90/tidigt 00-tal. Med lite distans tycker jag inte att den är så irriterande dålig men fortfarande inte speciellt bra. Taskigt manus, tröttsamma filmskurks-pyskopater, oerhört klichéfyllda karaktärsutvecklingar men kanske en o annan rolig replik.
2014-06-26
Gemytlig dans feel good-rulle om fyra gangsters på flykt som strandsätts i en skogshåla. Roligt, varmt och allt, men en smula förutsägbart.
LacombeLucien
2014-06-19
Underhållande.
m4e
2013-07-25
Underhållande och kul skådisinsatser. Känns aningen förutsägbar, men har fruktansvärt kul dialog. Stark 3:a.
Grillo
2012-12-29
Jag gillade den till största delen, kanske framförallt för att de vågade framställa protagonisterna som semipsykopater allihopa. Inte heller var karaktärsutvecklingen hollywoodlik utan kändes mer realistisk. Humorn är också på topp även om vapenfetischismen kanske blir lite överdriven. Bland de bättre danska filmer jag sett, om man räknar bort von Trier.

2012-08-28
Stabilt danskt med snyggt foto. Allt är inte klockrent, men skådisarna och historien är underhållande.
Xenox
2012-08-14
Intressant story och bra skådespelare. Den blev dock lite småseg ibland och det känns som att den kunde ha gjorts bättre.
senilix
2012-05-27
Fullkomligt lysande.
vieekk
2012-05-15
Jag kom ihåg den här som ruggig och otäck, och så besviken jag blev. Danskjävlarna kan tydligen göra kass film också. 2/5
kimpah
2012-04-06
Otäck och deppig, men det tillhör väl genren och det är den jag ogillar. Antar att den objektivt sett var bra. "Kul" där på slutet dock!