2.6

Blod och sand

Juan är son till en fattig änka i Sevilla. Mot sin mors vilja blir han matador och när han snabbt når berömmelse tar han sin barndomskärlek Carmen till fästmö. Snart förälskar han sig dock även i en annan kvinna vilket hotar både hans familjelycka och nyfunna status.

Originaltitel Blood and Sand
Regissör Fred Niblo
Manus Vicente Blasco Ibáñez, Tom Cushing, June Mathis
Genre Drama, Stumfilm, Romantik, 20-tal
Skådespelare Rosa Rosanova, Leo White, Rosita Marstini, Rudolph Valentino, Lila Lee, Charles Belcher, Fred Becker, George Field, Jack Winn, Harry Lamont, Gilbert Clayton, Walter Long, Nita Naldi, George Periolat, Sidney De Gray

goeran
2011-11-16
Fred Niblos film Blood and Sand från 1922, efter Vicente Blasco Ibáñez berömda roman, ser man kanske främst för Rudolph Valentinos skull. Det är utan tvivel han som gör störst intryck i filmen som matadoren Juan men även Nita Naldi (i rollen som den förföriska Doña Sol) är värd att se. Tjurfäktningsscenerna är inte alls oävna däremot känns nog berättelsens moraliska budskap något förlegat idag.
Caltha
2008-06-09
Ännu en Valentinoklassiker! Förutom Valentino (som nog är bäst som ung grabb) älskar jag Dona Sol med sitt kitschiga palats och filosofen med jätteflugan och dödskallen (dock ej hans misogyna floskler). Men ja, musiken på billighetsutgåvan är en hemsk plastig loop.
jep
2007-12-15
Tar man bort den hemska musiken från min DVD-version så är det ganska bra upplevelse. Erotisk laddning med kärlek och svek. Helt OK skådespeleri.