2.8

Blod och sand

Den naive tjurfäktaren Juan Gallardo ignorerar sin älskade Carmen Espinosa och låter sig istället lockas av den förföriska Dona Sol. Men Carmen står fast vid sin man som börjar få mer och mer problem på arenan.

Originaltitel Blood and sand
Regissör Rouben Mamoulian
Manus Vicente Blasco Ibánez, Jo Swerling
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Tyrone Power, Linda Darnell, Rita Hayworth, Alla Nazimova, Anthony Quinn, J Carrol Naish, John Carradine, Lynn Bari, Laird Cregar, Monty Banks, Vicente Gómez, George Reeves, Pedro de Cordoba, Fortunio Bonanova, Victor Kilian, Ann E Todd

goeran
2014-01-18
Rouben Mamoulians Blood and Sand från 1941, baserad på Vicente Blasco Ibáñez berömda roman om en tjurfäktare som möter sitt öde, är en inte oäven filmupplevelse; allting filmat i läcker technicolor. De kvinnliga stjärnorna Linda Darnell och Rita Hayworth glänser. Däremot tycker nog att Tyrone Power är blekare i rollen som Juan Gallardo jämfört med Rudolph Valentino i 1922 års version.
jep
2009-11-11
Snyggt foto och bra berättat. Riktigt bra skildring av tjurfäktarvärlden med fina psykologiska porträtt.
syrsa_
2008-01-26
Ett mästerverk!
mumps
2007-12-10
Camptöntig & inget mästerverk direkt. Men otroligt vacker plåtad, och så Rita Hayworths replik då hon vill vara ensam med den stilige matadoren: "One of my nasty headaches"!