3.3

Blod och svarta spetsar

En svartklädd, maskerad mördare terroriserar ett modehus som under ytan döljer korruption, utpressning och droger. När det första mordoffrets dagbok hittas blir personalen nervösa och snart fortsätter de bestialiska morden.

Originaltitel Sei donne per l'assassino
Alternativ titel Blood and Black Lace
Regissör Mario Bava
Manus Marcello Fondato, Giuseppe Barilla, Mario Bava
Genre Skräck, Mysterium, Thriller, 60-tal
Skådespelare Cameron Mitchell, Eva Bartok, Thomas Reiner, Ariana Gorini, Dante DiPaolo, Mary Arden, Franco Ressel, Claude Dantes, Luciano Pigozzi, Lea Lander, Massimo Righi, Francesca Ungaro, Giuliano Raffaelli, Harriet Medin

Raimo_1985
2019-08-02
Ja den är bra men Mannekäng i rött är bättre. Men de har många olikheter, filmerna. Den här är ju våldsammare och det händer mer grejer i en snabb takt. Snygg som attan att titta på, som med alla Bava. Han var en mästare på det där, fotografen.
2018-03-07
Tänk att svensk film var bra en gång i tiden!!
BrutusBeefcake
2015-06-01
Extremt snyggt foto och ljussättning samt en lagom mysig deckarhistoria. Mördaren är ikonisk och stilbildande i sitt utseende, trots detta lämnar filmen lite att önska men helt klart värd ens tid. Mario Bava kunde sina saker. (9-/15)
jingoo
2015-05-09
Handlingen är tunn och morden är på något sätt obehagliga och klumpiga på samma gång. Det som lyfter filmen är det fina arbetet med kameran, ljussättning och färger som höjer stämningen rejält.
TobiasRydén
2014-11-07
Såg en tämligen förskräcklig filmkopia, därtill den engelskspråkiga, och vad jag förstår hårt censurerade versionen. Och filmen är ju en kalkon om man inte i förväg är beredd på extremt teatraliskt skådespeleri och patetisk dialog där vartenda ord känns skrivet. Är man inställd på det så blir det istället underhållande. Kameraåkningarna är fina ockå. Den snarlika Mannekäng i rött är emellertid både bättre och läskigare.
Pembleton
2014-08-13
Gillar att whodunnit-historien bara försvinner men morden är för tråkiga eller sunkiga.
RyantheGuzz
2013-03-31
Stark tvåa för snygga färger men lite småtråkig story
JimCarrey
2013-03-31
Lite mysspännande, knallfärgat och gulligt fånitaliensk dialog. Lysande trea
2012-01-19
Bava levererar som vanligt ett fyrverkeri av färger och snygga miljöer och människor i denna riktigt tidiga giallo där den maskerade mördaren med svart rock och handskar sprider skräck. Manuset är dock mycket tunt och ploten känns rent nonsens. Några schyssta scener och snyggt som sagt, men inget man ser för handlingen.
HerrArne
2011-12-30
Visuellt anslående men lite småtrist manus.