Blod på månen

Vagabonden Jim Garry anställs av en f d arbetskamrat för att hjälpa honom lura några naiva jordägare. Jim Garry tänker över situationen och kommer fram till att han inte gillar idén. Det gör att de forna vännerna blir dödsfiender.

Originaltitel Blood on the Moon
Alternativ titel Skarpskytten
Regissör Robert Wise
Manus Lillie Hayward, Luke Short, Harold Shumate
Genre Action, Drama, Western, 40-tal
Skådespelare Robert Mitchum, Barbara Bel Geddes, Robert Preston, Walter Brennan, Phyllis Thaxter, Frank Faylen, Tom Tully, Charles McGraw, Clifton Young, Tom Tyler, George Cooper, Tom Keene, Bud Osborne, Zon Murray, Robert Bray, Harry Carey Jr

Tonti
2020-06-04
Mitch kommer in på fel sida i konflikten, men väljer förstås den rättrådiga vägen till slut. Klart sevärd.
Jämte
2015-11-03
Generisk western med forcerade konflikter, skottlossning och slagsmål. Mitchum kan bättre än detta.
kungkalas
2010-05-08
En ganska intressant noir-western som har en hel del kvalitéer. Mitchum är toppen i sin roll, fotot är riktigt snyggt och det där att två gamla vänner vänds emot varandra ger filmen en särskild spänning, särskilt i det skitiga barslagsmålet. Klart sevärd film, stark trea.