3.7

Blodets tron

Kurosawas version av Macbeth satt i 1400-talets Japan. Washizu och Miki är vasaller till Tsuzuki. På väg tillbaks från en vunnen strid möter de en trollpacka som spår att Washizu kommer att bli länsherre efter Tsuzuki.

Originaltitel Kumonosu-jô
Alternativ titel Throne of Blood
Regissör Akira Kurosawa
Manus Hideo Oguni, Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Isuzu Yamada, Akira Kubo, Hiroshi Tachikawa, Chieko Naniwa, Takamaru Sasaki, Yoshio Tsuchiya

fisk0
2024-03-18
2005-12-15 satte jag en femma. Överväger nu efter omtitt att sänka till en fyra. Det är bra, men det är en hel del överspel. Såhär tjugo år senare blev jag lite överraskad över hur mycket den ändå känns som Orson Welles tolkning - Toshiro Mifune drar närmast igång en Welles-imitation när spöket dyker upp på festen, och kameravinklarna känns även de väldigt bekanta, även om vi slipper de märkliga grottmiljöerna som präglade den versionen. Trots att den bara är tre minuter längre än Orson Welles version känns den inte lika stressad. Såg för övrigt en svensk-finsk 35mm-kopia där titeln inte var den vanliga svenska "Blodets tron", utan rakt av kallades "Macbeth".
Stan
2023-01-29
Snäppet bättre än sju samurajerna (längesen jag såg den dock). Blandar högt med scener som är visuellt tillfredsställande, känslor av rädsla och paranoia, plottande och girighet. Spöklik atmosfär och en tung Mifune. Kurosawa klämmer in mycket på under 2 timmar.
labi
2022-08-02
Det går inte att sätta ett lägre betyg än 3 på en film av mästaren. Med det sagt får jag nog säga att den här filmen var rätt trist. Ett jäkla gapande och en massa spökerier. Helt ok, men inte på samma nivå som exempelvis Sju samurajerna.
hsimpson
2022-07-21
Femman är inte långt borta. Ren magi från en av de största mästarna!
Ful_fisk
2020-10-08
Rätt bra, men jag kommer nog aldrig riktigt förstå varför Kurosawa rankas bland de absolut största mästarna. Snyggt, om än också väldigt mycket av det där japanska överspelet.
Zebulonm
2018-11-18
Nä långt ifrån de sju samurajerna.
Strongbow
2017-02-01
Svagaste Kurosawa jag sett hittills i "samurajserien". Absolut inte dåligt på något sätt men det känns lite väl överspelat och segt på sina håll. Det finns väldigt vackra scener men det når ändå inte upp till en fyra.
2015-11-07
Visst har den några bitar som är fantastiska men mer än en slätstruken tvåa som helhet blir det inte.
Zipper
2015-07-05
Japansk Shakespeare. Jag gillar't! Frun är läskig som sig bör och det är jäkligt snyggt alltihop, kanske framförallt pilscenen i slutet, stilbildande underhållningsvåld där!
Jämte
2015-04-02
Tycker faktiskt att den är snäppet bättre än De sju samurajerna. Inte lika lång men har ändå mer "samurajkänsla" över sig med alla borgar och rustningar. Mifune överspelar inte heller lika bombastiskt som han brukar göra vilket var en välkommande syn. Originalstoryn från Shakespeare är klassiskt och tidlös. Hittar inget som jag kan klaga på så varför hindra den från att få en femma? En väldigt bra film om maktgirighet.