3.7

Blodets tron

Kurosawas version av Macbeth satt i 1400-talets Japan. Washizu och Miki är vasaller till Tsuzuki. På väg tillbaks från en vunnen strid möter de en trollpacka som spår att Washizu kommer att bli länsherre efter Tsuzuki.

Originaltitel Kumonosu-jô
Alternativ titel Throne of Blood
Regissör Akira Kurosawa
Manus Hideo Oguni, Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Isuzu Yamada, Akira Kubo, Hiroshi Tachikawa, Chieko Naniwa, Takamaru Sasaki, Yoshio Tsuchiya

Zebulonm
2018-11-18
Nä långt ifrån de sju samurajerna.
2017-10-31
Strongbow
2017-02-01
Svagaste Kurosawa jag sett hittills i "samurajserien". Absolut inte dåligt på något sätt men det känns lite väl överspelat och segt på sina håll. Det finns väldigt vackra scener men det når ändå inte upp till en fyra.
2015-11-07
Visst har den några bitar som är fantastiska men mer än en slätstruken tvåa som helhet blir det inte.
Zipper
2015-07-05
Japansk Shakespeare. Jag gillar't! Frun är läskig som sig bör och det är jäkligt snyggt alltihop, kanske framförallt pilscenen i slutet, stilbildande underhållningsvåld där!
Jämte
2015-04-02
Tycker faktiskt att den är snäppet bättre än De sju samurajerna. Inte lika lång men har ändå mer "samurajkänsla" över sig med alla borgar och rustningar. Mifune överspelar inte heller lika bombastiskt som han brukar göra vilket var en välkommande syn. Originalstoryn från Shakespeare är klassiskt och tidlös. Hittar inget som jag kan klaga på så varför hindra den från att få en femma? En väldigt bra film om maktgirighet.
andmoreagain
2014-07-13
Ultra-snygg, tät och dimmig (i ordets rätta bemärkelse) film om maktlystenhet som perfekt matchar ett japanskt gap och skrik-skådespel och scenografin är alldeles magnifik. Därför skäms jag (åbugar mig skamset inför Toshirô Mifune) att jag inte kan sätta mer än en en trea...än värre är att jag inte kan sätta fingret på varför jag blev besviken. Kanske är det storyn i sig eller att temat faller lite väl platt.
Tabu
2013-10-03
Shakespeare är ju typisk finkultur med hyperboler, grubblerier/fixeringar och rollspel som appellerar till maktlystna egocentrerade naturer... Men Kurro lyfter något som ser ut att vara fint på pappret, placerar det in i en spännande om än mer laddad kontext... Min fyra är dock ambivalent, nu när jag såg om filmen sista gången tyckte jag den var onödigt gapig...
Tolkana
2013-07-07
Riktigt snyggt. Toshirô är mästerlig.
Vitorovic
2013-06-30
En klassisk tolkning om människans kärlek för makten baserad på Shakespeares Macbeth. Mästerligt!