2.7

Blommor i skugga

Edna gifter sig med den rike Texasbon Sam Gladney , de får en son som dör väldigt ung. Edna upptäcker hur illa lagen behandlar barn utan föräldrar och bestämmer sig för att göra något åt saken. Hon öppnar ett barnhem och börjar sätta föräldralösa barn i välbärgade hem trots protester från konservativa medborgare.

Originaltitel Blossoms in the Dust
Regissör Mervyn LeRoy
Manus Anita Loos, Ralph Wheelwright, Hugo Butler, Dorothy Yost
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Greer Garson, Walter Pidgeon, Felix Bressart, Marsha Hunt, Fay Holden, Samuel S Hinds, Kathleen Howard, George Lessey, William Henry, Henry O'Neill, John Eldredge, Clinton Rosemond, Theresa Harris, Charles Arnt, Cecil Cunningham

2015-01-06
Film som detta får mig att uppskatta allt som andra männsiskor har gjort och åstadkommit före mig och får mig dessutom att inse att det inte var bättre förut. I de flesta fall så har vi människor utvecklats åt rätt håll sett till åsikter och behandling av våra medmänniskor. Denna film fungerar lite som en slags bakgrund till socialarbetarna och är inspirerande men samtidigt inget jag jublar över som film. Greer Garson och Walter Pidgeon är dock alltid ett nöje att se tillsammans på film. 3+
kennert
2013-04-28