3.1

Blonda Venus

Den amerikanske forskaren Ned Faraday gifter sig med en tysk sångerska och startar en familj. Han blir förgiftad av radiumstrålning och behöver dyr vård i Tyskland för att ha en chans att bli frisk. Hans fru Helen tar arbete som nattklubbssångerska för att kunna betala Neds sjukhusräkningar och hon blir snart känd som blonda Venus.

Originaltitel Blonde Venus
Regissör Josef von Sternberg
Manus Jules Furthman, SK Lauren
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Marlene Dietrich, Herbert Marshall, Cary Grant, Dickie Moore, Gene Morgan, Rita La Roy

hsimpson
2019-11-03
Bra! Fyran är svag, men firma Dietrich/von S har stretat ihop till den nu. Det är dock fortfarande ljusår från Blå Ängeln (som i och för sig snarare är Jannings film)
Mikka
2011-10-24
Nej, det här funkar inte alls för mig. Den har några fina scener, och Cary Grant är rätt bra och kul att se i den här, men filmen blir ändå väldigt platt. Dialogen är usel och det känns som om skådespelarna rabblar replikerna rakt ur teatermanus, helt utan känsla. Storyn är banal och Dietrich sjunger verkligen inte bra i den här filmens väldigt tråkiga sångnummer.
haajen
2009-11-29
Dietrich är magisk i sina scennummer, Hot voodoo är the bomb! Filmen i övrigt är vacker att se på men storyn är hårresande.
oell
2009-07-23
emmabo, berätta eller länka till, tillkomsten. ??
grodansson
2009-05-26
deprimerande från början till slut
Tonti
2009-05-25
Grymt snyggt användande av ljus och den svartvita skalan. Äveni övrigt intressant och bra även om någonting saknas.
KimEkberg
2009-05-25
Att Escaperell och gänget envisades droppa in genom dörren under halva filmen sabbade imersionen en smula, men ändå var filmen klart njutbar. Snygga skuggor och ljus och duvor, och schyssta twists and turns i denna ganska starka trefilm.
jep
2009-04-05
Snyggt filmad och en relativt intressant (om än ologisk) historia. Dietrich är dock inte min favorit.
goeran
2006-06-03
Filmen är ju en riktig melodram som påminner mycket om senare tiders såpor; men den är rasande skickligt gjord. I den här filmen är Marlene Dietrich verkligen till sin fördel; hon får tillfälle att göra något av sin roll.
Caltha
2006-05-31
oooh marlene i glitterfrack och cigarettmunstycke... storyn är larvig förstås men det är knappast för storyn man ser en von sternberg-film utan för estetiken och marlene.