1.8

Blood of the Losers

En före detta polis försöker på 70-talet gräva i sitt förflutna: Mot slutet av andra världskriget kämpade hans bror på partisanernas sida, medan hans syster stred för fascisterna.

Originaltitel Il sangue dei vinti
Regissör Michele Soavi
Manus Giampaolo Pansa
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Michele Placido, Barbora Bobulova, Alessandro Preziosi, Alina Nadelea

LacombeLucien
2016-04-13
Historieförnekande film baserad på en mycket kritiserad bok av Giampaolo Pansa, som är en reporter, inte historiker. Både bok och film hör hemma i fiktion-genren, ej i historia-hyllorna. Precis som erkända historiker skrivit om denna så stämmer det att den demoniserar partisanerna. Filmen visar mest bara hur ondskefulla de antifascistiska befriarna var och hur fascisterna kämpade för ära och fosterland. Gäsp. Se hellre 1900 eller Sanguepazzo eller En alldeles särskild dag eller Rom öppen stad.
Dream
2015-10-24
Hade stora förväntningar på denna! Trailern var grym! Men sen när jag såg själva filmen, så blev jag riktigt besviken, under hela filmen hoppar det fram och tillbaks från 1943 - till 1970 talet, vilket är långtråkigt, har man bestämt sig för att se en krigsfilm, då är det, det man vill se och inte massa annat i 2 timmar! Så nej, ingen film man ska lägga tid på, finns bättre krigsfilmer.