3.5

Blood Simple

Marty misstänker att hans fru är otrogen och anlitar en privatdetektiv för att undersöka saken närmare. Efter att detektiven bekräftat hans misstankar blir han galen av svartsjuka och allt tar en otrevlig vändning.

Originaltitel Blood Simple
Regissör Joel Coen
Manus Ethan Coen, Joel Coen
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann

Skapad 2019-10-09 av BobbyPeru
Bröderna Ethan och Joel Coen filmdebuterade med denna svarta historia som spelades in i Texas på en minimal budget. Joel regisserade och Ethan producerade, och manuset skrev de tillsammans. Filmen...   Läs mer »

myslas
2019-05-15
Bröderna Coens långfilmsdebut är en underbar modern noir-historia. Lyckas vara rejält spännande med flera vändningar samtidigt som den där underfundiga humorn man vant sig vid från dem finns i bakgrunden.
Rymdkraft
2017-11-07
Aldrig sett bättre planteringar i en film? Berättartekniskt är den mästerlig i sin enkelhet och mycket snygg dessutom!
2017-08-30
En stark debut.
saggesaliv
2016-08-23
Spännande att se en tidig Coen. Hela filmen andas våldsromantisering á la Coen. Det är kul att se hur otroligt mycket de slipat på sina våldsbenägna filmer sedan Blood Simple, det blir faktiskt bättre, snyggare och trevligare med åren. Blood Simple som film är ungefär vad titeln antyder, ganska simpel, med lite blod. Det är snyggt, det är välspelat och det fångar intresset. Musiken är mycket välvald och gör filmen stor rätt. Carter Burwells fina toner klingar fint med filmens dramatiska scener. Blood Simple är dock lite för simpel och innehållslös för att nå de högre betygen. Det blir aldrig tråkigt att kolla på, men det känns som att det balanserar på en tunn tråd som bärs upp av musiken och skådespelet. En välförtjänt sexa får den av mig. Betyg: 62/100
tandersten
2015-10-28
Filmen blir sämre varje gång man ser den, man ser fröet till Coens filmkonst men det håller inte längre.
2014-12-26
Bröderna Coens debutfilm tog jag mig nu äntligen tid att se och inledningsvis märker man direkt att de redan från starten av sin långfilmskarriär var riktigt kreativa. Första ca 40 minuterna så njuter jag hela tiden av den härliga stämningen kombinerat med skådisar som presterar storartat och det med ett manus med riktigt trevligt innehåll. Efter detta tappar filmen lite av sin originalitet och härliga stämning men den är fortfarande bra hela vägen till slutet. 4-
BrutusBeefcake
2014-11-15
Inte lika bra som deras allra bästa, men det simpla manuset tillsammans med den otroligt detaljrika och fina regin gör att det blir en riktigt spännande och egen thriller. McDormand är också bra som vanligt (10-/15)
timbo93
2014-07-13
Filmens behållning är hur man som åskådare greppar hela bilden och ser hur karaktärerna nästan hela tiden gör de sämsta valen i alla situationer. Älskar stundtals klippningen, som mannen i bilen och när Frances McDormand lägger sig i sängen. Ljuset med alla kontraster i början är också skitsnyggt! Och musiken!! Nu spelar jag Four Tops resten av kvällen!
ergopliroforia
2014-03-05
Jag är svag för täta atmosfärer och det lyckas Coenbröderna med här med minimala medel och med ett snudd på obefintligt manus.
answai
2014-01-07
Ganska medioker och bitvis väldigt långsökt.