2.2

Bloody Judge

Året är 1685, Kung Karl är död och hans bror James II besitter tronen. Men i Frankrike planerar Vilhelm av Oranien med hjälp av duke Monmouth – Karls son – att invadera England och ta över kronan. I all denna kalabalik stiger Jeffrey fram, en puritan och rojalist som håller landet i ett skräckens järngrepp där vem som helst som misstänks för trolldom eller någon som stöder Monmouth arresteras, torteras och åtalas.

Originaltitel Il Trono di fuoco
Regissör Jesus Franco
Manus Michael Haller, Harry alan Towers, Anthony Scott Veitch
Genre Skräck, 70-tal
Skådespelare Christopher Lee, Leo Genn, Maria Schell, Maria Rohm, Margaret Lee, Hans Hass Jr, Howard Vernon, Diana Lorys, Milo Quesada

2017-05-07
Christopher Lee är elak, Howard Vernon är fullkomligt galen, Maria Rohm är vacker, och ännu vackrare är soundtracket. Katolsk ondska, tortyr och naket. Snygg och underskattad Franco-rulle. (7/15)
dudson
2016-10-02
Välgjord häxbrännar film med läckra färger och lantliga miljöer. Lee är som vanligt tvär grym i sin sadistiska roll. Sen mycket trevlig old school tortyr.
emmycaution
2015-06-13
En sadistisk kung som heter Jeffries och en man med missbildat ansikte som kallas dog. Undrar om George R R Martin hade denna på i bakgrunden när han satt och författade.
Ondskapt
2013-04-02
Franco drar ut på manuset för länge och låter snacket styra skeppet till för stor del. Lee spelar elak på rutin, men tortyrscenerna är ju bra.
schramm
2010-05-07
Borde ha fungerat bättre än det gjorde. Den har alla ingredienser till en bra film, men Franco verkar vara mer intresserad av att slå mynt av Witchfinder General och blanda in tuttar, än att göra en film som går att följa. Förvirrande, de få stunder det väl händer något. Oftast är det ett evighetsmalande på en idiotisk dialog som verkar improviserad. Lee höjer betyget och mitt intresse för filmen.
idd
2007-03-16
svagt godkänd franco, mest pga ett mysigt soundtrack å den alltid lika underbart elake chirstopher lee! i övrigt rätt segt å intetsägande trots några enstaka bra scener..
Bomkia
2006-03-19
... rörigt och segt. Men Lee funkar. 2-
Malaikatmaut
2005-05-31
Wow! ...vilken skit!
Lonewolf
2004-01-10
Oväntat bra för att vara en Francofilm.