2.5

Blue Bird

En berättelse om två barn som tappar bort en fågel och går på jakt efter den under en dag på Togos savanner. Filmen är inspirerad av en över hundra år gammal pjäs skriven av den belgiske symbolisten och Nobelpristagaren Maurice Maeterlinck. Barnens jakt på fågeln blir en roadmovie där de möter den lockande men obegripliga vuxenvärld som ofrånkomligen väntar. Folksagotonen blandas med nutida frågeställningar som både specifikt relaterar till det afrikanska samhälle där handlingen utspelar sig och mer universellt berör frågor om liv och död.

Originaltitel Blue Bird
Regissör Gust Van Den Berghe
Manus Gust Van Den Berghe
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Bafiokadie Potey, Tene Potey

2018-06-12
Att överutnyttja färgfilter är ett otyg som många okända regissörer tar till. Lite som om en finrestaurang skulle servera gästerna färdigmat direkt från mikron för att det är enkelt och går snabbast. Och sen hoppas att gästerna inte märker någon skillnad. Det är möjligt att göra en film som går i blått utan färgfilter, även om det kräver mer kunskap och tålamod. Blå är samtidigt en kall färg som brukar användas för att ge intryck av kyla och deppighet. Den här filmen utspelar sig i Afrika och det kändes omotiverat.
origC-J
2016-12-11
Lite av en nidbild av en "konstfilm". Ta en lätt kryptisk handling, berätta den i långsamt tempo och lägg på ett färgfilter för extra kredd. Men två sköna barn och en hyfsat intressant berättelse räcker för godkänt.
Albion
2016-10-03
Detta är främst en visuell upplevelse. Väldigt vackra miljöer och fint fotoarbete. Passande musik rakt igenom. Handlingen är lite diffus kan jag nog tycka men man blir glad av att följa dessa barnen. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
Jamesa
2016-10-02
Hade gott hopp om denna, men nej - det här var inte bra. Man behöver ha något annat att pyssla med under tiden för att låta den rulla till slutet. Det var inte tempot som var fel, jag brukar förorda det i vanliga fall, utan bristen av djup, som lägre tempo måste ha,dessutom brist på även handling och karaktärer.
Jompalompier
2012-01-31
Gillar den blåa tonen filmen igenom (dock är det väldigt skönt att kunna se andra färger när filmen är slut) och många humoristiska inslag.