1.3

Blue Demon

Dr. Nathan och Marla Collins är båda hajexperter som arbetar med ett topphemligt statsfinansierat projekt: att försvara USA:s kuster med hajpatruller. När projektet blir saboterat så simmar de muterade vithajarna ut i allmänna vatten. Den intelligentaste hajen, Red Dog, bär med sig en neutronbomb med uppdrag att spränga Golden Gate-bron.

Originaltitel Blue Demon
Regissör Daniel Grodnik
Manus Daniel Grodnik, Lisa Morton, Ron Oliver, Brett Thompson
Genre 2000-tal, Action, Science Fiction, Thriller
Skådespelare Dedee Pfeiffer, Randall Batinkoff, Danny Woodburn, Josh Hammond, Jeff Fahey, Christine Lakin, Rachel Grodnik, Whitney Sloan, Cricket Selna, Jana Kramer, Angela Gots, Fiona Gubelmann, Davey Thompson, Evan Grayson, Bennet Guillory

Robkiller
2019-08-05
Lågbudget hajfilm med risiga skådespelare och fula effekter.
jonbo
2008-08-25
Talangen flöder fritt.
Lukinx
2006-05-18
haha hur kan ni sätta en 1.a? Hade ni höga förväntningar eller? Jag tycker att den lockade fram massa skratt! Hajarna är ju riktigt uselt gjorda men det får man väl kanske ta.
jimmyjazz
2006-05-07
den man älskar, agar man. därför blir det bara en etta. men det ska sägas att jag skrattade fram tårar otaliga gånger under den här filmen
gedebao
2006-05-05
Jag måste faktiskt gå in och revidera mitt senaste inlägg på ämnet. Det krävdes ännu en genomtittning för att jag skulle förstå alla de genialiska ingridienser som trängs på filmens dryga en och halv timme. Hajexperternas uppdragsgivare - amerikanska staten - anser dessa genmanipulerade hajar vara jordens farligaste och smartaste mördarmaskiner. Ändå är det bara tre hajexperter som jobbar med projektet. Av ekonomiska skäl kan man misstänka. Misstankarna visar sig vara berättigade när det är just ekonomiska skäl som tvingar dem att nattetid stänga av elektriciteten som strömmar genom skyddsstängslet. Första gången trodde jag detta var ett billigt knep för att öka dramatiken. Det var först andra gången jag inssåg att Blue Demon inte ägnar sig åt billiga knep, utan åt skarp amerikansk samhällskritik. Det pumpas dagligen in miljontals dollar i den amerikanska militärindustrin, men hur många av dessa dollar spenderas på säkerhet. Som svensk kan det uppfattas som att kritik på den amerikanska militärmakten är att sparka in en redan öppen dörr. Men amerikaner är inte upplysta på samma sätt och Blue Demon för upp frågan högt på den amerikanska dagordningen. För det räcker inte att med att några politiska vildar kritiserar, det krävs även kreativa sätt att angripa problem. Så med detta vill jag ha sagt att Blue Demon kanske inte är den bästa film jag har sätt, men mycket möjligt den viktigaste.
gedebao
2005-12-04
Den här filmen är faktiskt en av dem sämsta som jag någonsin har sett. På alla sätt! Det finns många sekvenser som är helt otroligt dåligt gjort, t.ex. när ett par dykare blir uppätna av hajarna och blod kommer upp till ytan. Då bubblar det i säkert 10-20 sekunder och det röda är i form av en i efterhand pålagd röd genomskinlig prick. Obetalbart! Biljakten i 30 km/h mellan en skåpbil och en Saab 900 är inte heller att leka med.