3.3

Blue Jasmine

När det mesta i Jasmines liv faller i spillror, inräknat hennes äktenskap med den stenrike affärsmannen Hal, beslutar hon sig för att lämna allt och flytta till sin syster Ginger i San Francisco.

Originaltitel Blue Jasmine
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Cate Blanchett, Sally Hawkins, Alec Baldwin, Bobby Cannavale, Andrew Dice Clay, Louis CK, Peter Sarsgaard, Michael Stuhlbarg, Tammy Blanchard, Max Casella, Alden Ehrenreich, Charlie Tahan, Daniel Jenks, Max Rutherford, Kathy Tong, Annie McNamara

Skapad 2019-11-10 av jotnan
När jag tvivlat på Woody Allens förmåga att göra riktigt bra filmer på senaste, kommer Blue Jasmine som en blixt från klar himmel. Drama och komedi går hand i hand igen. Cate Blanchett spelar...   Läs mer »

JohnTron
2019-08-05
Jag vet inte varför, men ingen av de här människorna är trovärdiga i mina ögon. Jag grips inte alls av den här filmen och känner mig lika ointresserad av den som av de flesta av Woody Allens senaste filmer.
2017-10-24
Nalland
2016-12-23
Woody Allen, då vet man att det är tragikomik i sanningsnivå på ingång . Mycket riktigt visar denna på en kvinnas lidelse i sin egen kamp mellan att glänsa i andras ögon, iträda en roll som bara är tom och att finna sin egen väg till lycka i livet. En dragkamp som till slut sliter isär en människa. Komiken sinar dock lite på bekostnad av krassa konstateranden, om livet, dess koder och oss människor. Finns en styrka i att man aldrig vill tappa sin stolthet men hur ens öde lik förbannat avgörs baserat på domen från sina "nära". Cate Blanchett både bär och överglänser själva berättelsen.
LadyFlanders
2016-12-11
Kul och välspelad, men varför? Lika tung och minnesvärd som en drink förra lördagen.
Memmem
2016-12-11
Utmärkt personskildring! Detta är en av Woody Allens bästa dramer och bara till en liten del komedi. Huvudrollen spelas mycket bra, nästan briljant, av Cate Blanchett. Utmärkt spelat också av birollerna. Just som sin idol Ingmar Bergman är Allen också extra duktig på kvinnoporträtt och noga med personregin. Hela filmen igenom känns alla scener och reaktioner naturliga och nyansrika, och man får se Blanchett spela ett helt galleri av känslor: glädje, lycka, förälskelse, besvikelse, ilska, förväntan, ångest, hopplöshet med mera. Hon fick också 2014 oscarn för bästa skådespelarinna. Dramat visar ett kvinnoporträtt där en lyxhustru ställts inför sin makes otrohet och kriminella hantering av finanser, till hennes flykt till sin syster på USA:s västkust och försöken att där skapa ett nytt liv. Jag var nära att ge filmen en femma, men nöjer mig med 4½-.
RustyFilm
2016-12-09
Woddy Allen har verkligen gett Cate Blanchet möjlighet att briljera i detta tragikomiska drama. Och briljera det gör hon, mycket begåvat skådespeleri. Visst är det en njutning att se den här filmen men den når ändå inte fram till min topplista.
Jennyshima
2016-09-18
Skådespeleriet är perfekt manus är ok.
funkisvilla
2016-06-03
Det händer liksom ingeting...brukar gilla Woodys filmer men detta var en riktig snoozefest.
Oidipussy
2016-01-01
Filmen är en trea, Cate Blanchette är en femma.
BenStiller
2015-09-16
Woody Allen är en mästare på att beskriva familjerelationer. Hur komplicerat det kan vara bakom ett välpolerat yttre. Starka skådespelarinsatser, dock tendens till överspel i vissa scener. Litet störande med tillbakablickar som inte alltid går att skilja från filmens nutid.