3.3

Blue Ruin

Följer en mystisk outsider vars lugna liv vänds upp och ner när han återvänder till sitt barndomshem för att utföra en akt av hämnd.

Originaltitel Blue Ruin
Regissör Jeremy Saulnier
Manus Jeremy Saulnier
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Macon Blair, Devin Ratray, Amy Hargreaves, Kevin Kolack, Eve Plumb, David W Thompson, Brent Werzner, Stacy Rock, Sidné Anderson, Bonnie Johnson, Ydaiber Orozco, Erica Genereux Smith

Skapad 2019-10-13 av KULTURCHOCK
Det här är historien om Dwight, en utslagen och härjad man som tycks bo i sin bil och tvätta sig hos främlingar utan deras vetskap. Dwight får en dag påhälsning i bilen av en ömsint mammig p...   Läs mer »

lucius
2018-06-05
Bra film. Förvirrande titel.
92axha10
2017-11-10
En hämndhistoria där huvudpersonen inte är ex CIA eller liknande trams. Känns genuin och otroligt bra filmad.
federico033
2016-12-03
Snyggt skildring av en ful verklighet. Mycket nerv men något ojämn. Dock effektfullt berättat om våld och hämndens onda cirkel
FUR
2016-09-17
bästa foto och kameraarbete jag har sett på länge, men manuset är svårt - det finns en lättsamhet som inte riktigt passar temat. stabil trea!
Rehn108
2016-07-23
Superb första halva eller om det var tredjedel, men sedan tappade den mitt intresse. Det den ska ha mest beröm för är att den inte är övertydlig. Det är skönt att se en film som förlitar sig på att tittaren ska kunna lägga ihop ett och ett.
JoeL431
2016-07-01
Stark 3!
Nemralis
2016-05-16
Saknade någon form av spets, kan inte riktigt sätta fingret på vad. Berättarstilen är väldigt välkommen, där Dwights bakgrund gradvis rullas ut under filmens gång. Men jag har svårt att greppa fotot, som ibland håller otroligt hög klass och i nästa stund känns som en halvbra tv-produktion. Skådespelet varierar också, jag hade framför allt svårt att alltid ta Dwight på allvar, eller övertygas om hans sätt att agera. I ena stunden känns han väldigt kylig, i andra väldigt tafatt. En stark trea, tills vidare.
skogg
2016-05-12
Indie.
Tigerpojken
2016-05-09
indie.
Qhunden
2016-03-20
Väldigt genomarbetad och realistisk, utan att överberätta eller bli moralpredikande. Dwight är varken Rambo eller nån random handfallen idiot och sympatierna är ganska flytande, men det är fängslande och effektfullt berättat med små välkomponerade detaljer som bidrar till helheten. Tillsammans med en mycket finstämd återhållsamhet i både skådespeleri och berättande ger det en perfekt motvikt till det brutala våldet och den absurda handlingen.