2.1

Blue Steel

En kvinnlig nybliven polis blir beundransobjektet för en psykopat som ser henne skjuta ihjäl en väpnad rånare. Det blir en katt och råtta lek med livet som insats.

Originaltitel Blue Steel
Regissör Kathryn Bigelow
Manus Kathryn Bigelow, Eric Red
Genre Kriminalare, Drama, Action, Thriller, 80-tal
Skådespelare Louise Fletcher, Jamie Lee Curtis, Clancy Brown, Ron Silver, Philip Bosco, Elizabeth Peña, Kevin Dunn, Richard Jenkins, Markus Flannagan, Mike Starr, Tom Sizemore, Matt Craven

Skapad 2006-10-10 av
En ung Jamie Lee Curtis tar här rollen som nybliven polis. Men redan första dagen på sitt nya jobb tvingas hon till en dödssjutning. Magan Turner (Jamie Lee Curtis) har precis slutat på polissko...   Läs mer »

2019-02-07
Blir bra tjatig rätt fort...
ItalyErik
2018-01-22
Rätt korkad och ologisk, men inte utan charm. Och Jamie Lee Curtis är ju bara bäst!
Robkiller
2018-01-16
80-tals polisthriller. Riktigt risig. Börjar dåligt och blir väl inte direkt bättre senare. Hjälper väl inte att regissören är usel heller.
2017-10-31
helt ok
Raimo_1985
2015-04-17
Bästa av Bigelow jag sett hittills, en svag fyra blir det på denna fjärde film jag ser. Den har skitbra stämning och jättebra musik och ljud, och en skräpig och skitig känsla liknande den i Near Dark. Det är en riktig cop-film, superskurk och superpolis. Spårar ur som attan också men allt måste ju inte vara så verkligt och tråkigt. Det är ju film.
Solidus
2015-04-08
Jamie Lee Curtis gör så gott hon kan i en slarvigt regisserad film av Kathryn Bigelow, där logiken är på samma nivå som "Commando" (japp, ni läste rätt). Filmmusiken av Brad "T2" Fiedel är dock stämningsfylld i en korkad, men smått underhållande thriller.
Laasse
2015-03-30
Vill säga att den ändå funkar eftersom att den är gjord på 80-talet och endast därför. Men tyvärr går den helt till överdrift.
Zipper
2015-01-31
Det hade varit kul om detta varit en bra film. Istället får man köra skämskudde var gång Jamie Lee Curtis karaktär tar ett korkat beslut som får ödesdigra konsekvenser. Det blir ganska ofta. Nåja, Bigelow har i alla fall utvecklats som regissör sedan dess.
Andreas_
2014-05-19
Väldigt dålig film av självaste Kathryn Bigelow som oftast har gjort riktigt bra filmer, iallafall på senare år men denna är riktigt jäkla katastrof dålig på alla aspekter...manuset är kasst, skådisarna spelar i stort över i varenda scen och fånigheten ligger som ett tjockt moln i luften med klichéer som blixtrar ner. Hela filmen är ärligt talat som en enda stor plot hole eller detaljmiss om vi ska skriva på svenska och det enda som är bra med filmen är att dom lyckats få till 80 tals känslan och att bakgrundsmusiken är riktigt härligt 80 talig. Annars är detta en film som man mest kan skratta åt idag när man ser alla detaljmissar och brist på både logik och realism filmen igenom. Kommer dock ihåg när filmen kom ut och man var en liten grabb så märkte man inte mycket sådant och tyckte att detta var en spännande film...idag är det en ren och skär katastrof såvida man har utvecklat sin hjärnfunktion förstås. Betyget blir en mycket mycket svag och överkörd 1:a
luxlisbon
2013-06-08
Kanske inte starkaste filmen, men den har 80-talet och ett ruggigt bra soundtrack.