2.4

Blueberry

Mike Blueberry är sheriff i en liten lugn stad vid gränsen till ett indianreservat. Plötsligt en dag börjar det dyka upp män som söker efter de gyllene bergen som endast finns omnämnda i en gammal legend. Men med dessa män kommer även bitar av Blueberrys förflutna vilket han också måste ta i tu med.

Originaltitel Blueberry
Regissör Jan Kounen
Manus Matt Alexander, Gérard Brach
Genre 2000-tal, Äventyr, Western, Action
Skådespelare Vincent Cassel, Juliette Lewis, Michael Madsen, Temuera Morrison, Ernest Borgnine, Djimon Hounsou, Hugh O'Conor, Geoffrey Lewis, Nichole Hiltz, Kateri Walker, Vahina Giocante, Kestenbetsa, Tchéky Karyo, Eddie Izzard, Colm Meaney
Filmnummer 19232

Korben_Dallas
2016-08-24
3 gången jag ser denna, varje gång har de vart ett par år i mellan. Jag glömmer aldrig filmen och filmen finns alltid i mitt bakhuvud. Kanske för jag är rätt flummig som person och tycker knark scenerna påminner om en egen tripp jag en gång hade. Den är jävligt snygg och Madsen är intressant som fasen, dock är "hjälten" en tönt, kanske jag mest tycker för han har samma tönt ögon som en tönt jag kände har. Men den har sina problem, den borde vara mer utvecklande, den borde lagt mer tid på att djup analysera motivationerna mer. Tyvärr framstår filmen som allt för ytligt på grund av de även fast jag vet att den inte är de.
stgurgel
2014-09-04
Som heterosexuell man har jag ganska hög tröskel innan sexism börjar inkräkta på mitt nöje. Men filmen öppnar med att Den lyckliga horan ger den snälla torsken/hjälten en gåva. Sen kommer den dumma torsken och är elak med horan så hjälten måste skjuta honom och fly. Horan försvinner omedelbart ur handlingen. Senare visar det sig att han råkade döda henne då han försökte rädda henna och hennes döda kropp används i flashbacks för att visa hjältens emotionella djup. Gärna vid tillfällen då han ligger med andra horor, så att man får se att han blivit så emotionellt skadad att han inte kan älska igen. KOM IGEN, nån hejd får det väl ändå vara?
RichardEk
2013-07-24
Westerngenren möter Castaneda i en originell och på sina ställen häpnadsväckande film. Jag kan möjligen tycka att man gjort väl mycket våld på Blueberryfiguren. Det hade varit lika enkelt att släppa den kopplingen och bygga upp ett nytt persongalleri. Nu misstänker jag att filmen bedöms väl hårt av gamla Blueberryfans. För det är en klassisk western i botten, med Michael Madsen som färgstark bandit, filmad med ett knivskarpt och detaljrikt foto (där finns i varje fall en koppling till Blueberrys teckningsstil) som sveper över det nordamerikanska landskapet som ett panoptikon. De shamanska hallucinationerna går ibland till överdrift, men det gör filmen mer minnesvärd i den meningen att den inte håller sig inom traditionella ramar.
Djason
2013-02-15
Vilket slöseri på duktiga skådisar. Denna film är bara ett enda stort flum på klassiskt franskt vis. Sista delen av filmen vill man bara att skiten ska ta slut.
jeremy_jones
2012-12-20
Kunde ha blivit intressant. Nu är det bara bortkastad tid. (1/6)
Yohanetsu
2012-12-20
Snyggt och trippigt värre men tyvärr totalt substanslöst.
WaldoTrumbull
2012-11-26
Visuellt sett är den stundtals briljant, men manuset är allt för fragmentariskt och skådespelarprestationerna är sämre än väntat. Jag vet inte riktigt vad de hade tänkt åstadkomma här, men vad det än var så har de misslyckats, för det här är ren smörja. Har man läst serien så blir man mer förbannad än besviken.
Snah
2012-10-13
Kalkonwestern som vinner klysch-VM; sakrala natives, lyckliga horor och hårda män samsat med ett afrokrull, en sheriff i rullstol och rikliga peyotetripper. Några vackra naturscener, det är all behållning.
Fredzon_M
2012-09-25
De psykedeliska partierna är på gränsen att rädda denna film. Tyvärr så går inte estetiken i de psykedeliska sekvenserna hem i min bok förutom just i slutet på den sista trippen. Alla skådespelare presterar under sin normala nivå och klyschorna står som spön i backen. Men den innehåller en hel del finfina kameraåkningar, trippiga sekvenser och en nakenbadande Juliette Lewis som gör det värt att se filmen om gillar såna saker, och vem gör inte det?
Dutch
2012-04-10
Det är nog en bra film för folk som gillar att äta svampar.